MASKROSBARN AV MIN TID

tisdag 15 mars 2011

"Den som inte tar bort luddet ska dö" - humor på hög nivå!

När det är bokrea försöker jag alltid köpa på mig en hel del böcker. Denna bokrean hade jag dock ett bestämt mål. Det var att köpa ett fåtal humoristiska böcker...

Det kanske låter tragiskt men nu för tiden hinner jag tråkigt nog inte sätta mig ned och läsa böcker på samma sätt som jag gjort tidigare. Tiden går i första hand åt till att umgås med familjen och läser jag så är det ofta jobbrelaterade handlingar.

Förmodligen kommer det väl lugna ned sig framåt när man kommit in i uppdragen lite mer...

Så tillbaks till humorböckerna då. Det jag hade i huvudet var att finna någon bok som jag kunde slöbläddra i emellanåt. Gärna med avslutande kapitel och gärna med lite nostaligiska inslag. Ingen lätt uppgift men för en gång skull gick det snabbt att hitta något som stämde in på min beskrivning.

Så vad blev det då...

Två böcker av David Batra : "Det här var ju tråkigt" (Uppföljaren till: "Den som inte tar bort luddet ska dö" som jag av någon outgrundlig anledning missat att läsa:) och "Vän av ordning". Sedan fann jag "Lilla nostalgiboken 80-talet" av Annica Triberg & Eva Kallhed.

Jag kan ju säga att jag fick ju många goda skratt av främst Batras båda böcker medan jag mest blev nostalgisk av den tredje då jag drömde mig bort och drog mig till minnes av innehållet. Det var allt från vilka leksaker som var poppis när man var liten till vilka saker och fenomen som var banbrytande. Det var också en hel del kring hur man såg ut med kläder, hår, smink, musik, inredning. Lite småroande.

När man kommer till Batras böcker så är det humor på hög nivå...

Den ena är fylld med arga, märkliga, pantade, vansinnigt sjuka lappar som folk har satt upp i olka avseenden. I den andra boken "Vän av ordning" har han sammanställt Sveriges argaste, konstigaste och roligaste tidningsinsändare som han kommenterat.

Jag fick iallafall det jag eftersökte - humor helt i min smak. När jag får tid över ska jag försöka blogga om de insändare, lappar som jag skrattade och/eller förundrades mest åt/av. Sedan är det ju inte så säkert att alla de jag skrattat mest åt är helt "rumsrena" att publicera men vi får se vad jag får ihop.

Kanske blir en uppföljare i morgon...

Kan dock avsluta med en "arg" lapp som finns med i boken:

"DAGENS ORD: PUCKO
Stadgarna, som vi alla skrivit under, säger att det ska var tyst mellan 22 & 07 varje dag i veckan. Det betyder att man inte ska vara ska störa grannarna genom att sätta på musik och bröla med kl.05.30!
(Om brudarna är så hotta i Djursholm, flytta dit!)
Tack för din förståelse."
***
Sedan en lapp direkt från verkligheten i vårt sköna Värmland (min man kom hem och berättade om denna:). Den satt på en polisbil som var ute på jobb:
***
"Det här är en cykelbana! Kanske du känner en polis som kan skriva ut böter till dig?"
***
I övrigt kan jag också rekommendera denna sida som är i samma genre!

1 kommentar:

Anonym sa...

första läsbara polibloggen

Vivian...

Vivian...