MASKROSBARN AV MIN TID

tisdag 26 januari 2010

Jag vill inte kvoteras eller se på mig själv som det svagare könet!

Än en gång har debatten om kvotering i styrelser och nämnder blåst upp och varje gång det är på tapeten blir man smått irriterad. Jag är en stark självständig kvinna och ser mig själv som jämlik mannen. Om jag vill komma någonstans eller nå ett mål så vill jag kämpa för det och anses ha kompetens för mitt uppdrag - rätt person på rätt plats!

Jag har sagt det förut och jag säger det igen - Jag vill inte kvoteras eller se på mig själv som det svagare könet. Jag skulle själv tycka att det var förnedrande om jag kvoterades in i en styrelse bara för att jag är kvinna och män väljs in efter betydelse för företaget. Det strider mot sunt förnuft och man sätter inte företagets bästa i fokus.

Kvotering är ett märkligt resonemang för att få en ökad förståelse och lösningar på problem i samhället gällande jämställdhet.

Att kvotera är inte rätt väg att gå. Problematiken gällande jämställdhet är många gånger mer komplext än att det bara handlar om en grupp.Tillämpar man kvotering tar man till en enkel och kortsiktig lösning på problemet - det handlar då mer om att man vill snygga till statistiken.

Orsaken till att jämställdhet måste eftersträvas överallt i vårt samhälle är för att diskriminering i olika former fått fotfäste...

...men det handlar inte om att det är kvinnor som grupp är eller blir utsatta - det är människor oavsett kön som blir det.

För att lösa problemen med diskriminering och främja jämställdhet i stort måste vi ha ett individuellt synsätt på människor. Om man vill uppnå mångfald i ett företag kan man till exempel använda sig av uppsökande verksamhet och riktade informationsinsatser. http://www.centrumforrattvisa.se/statiskt/om

Argumenten till varför man ska kvotera är tunna och det handlar om att man i grund och botten inte använder sig av rätt verktyg. Jag tror inte att det finns någon som kan hävda att kvinnor saknar kompetens för att på ett positivt sätt kunna bidra aktivt i ett företag, en styrelse etc. Däremot så har större företag under lång tid varit dåliga på att prioritera mångfald. Man kanske har använt sig av en ganska smal rekryteringsbas när man ska tillsätta olika poster. Det är absolut ingen brist påbkvinnor som har tillräcklig kompetens och som skulle bidra till en positiv utveckling av näringslivet - det är bara det att man måste använda rätt sökverktyg och ändra förfaringssättet när man ska rekrytera – man måste leta på en bredare front.

Kvotering innebär INTE alltid kvalitet

Lika mycket som jag är emot kvotering tycker jag heller inte att man ska stirra sig blind på vilken utbildning man har. Jag tycker att man ska se på den totala kompetensen där utbildning är en av flera delar. Erfarenheter är minst lika viktiga, om inte viktigare. Kompetens är inte alltid = utbildning!

Bort med kvotering...

...det befäster en slags offerbild där en grupp är underordnad en annan. Bilden av problemet framhålls medan jag anser att bilden av lösningar borde komma i första hand och då inte bara när det gäller kvinnor som grupp utan alla människor som individer

Man kan inte bekämpa diskriminering genom att använda annan diskriminering…

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...