MASKROSBARN AV MIN TID

tisdag 13 april 2010

Jag dissar upprepade utrops-/frågetecken och hissar det skrivna ordet

En liten reflektion över att använda flera utrops- och/eller frågetecken när man skriver sms, mejl, blogginlägg etc. De flesta har nog varit i situationer där sändaren använt sig av detta - vad får man för känsla som mottagare?

Ilska, undran, frustration, ledsamhet eller rycker man bara på axlarna...

Jag personligen undrar alltid när jag ibland råkat ut för detta - vad menar personen egentligen?

Givetvis beror det på det övriga innehållet, men när man använder dessa tecken som en slags förstärkare i ett sakligt, bestämt mejl uppfattas det oftast som otrevligt och plumpt. För mig är det ett tecken på okunskap att inte kunna uttrycka det i språket eller om jag känner personen i fråga - att denne känner en ilska för stunden men kanske inte menar något illa med det eller? Det är lite klurigt och det är därför jag tycker man ska vara lite försiktig med att använda det.


Skillnad är det om man vill använda det för att förstärka något i positiv bemärkelse…

Exempel
Jag känner mig lycklig!!
Här är det helt ok att använda dubbeltecknat eller till och med trippeltecknat:-) Det kanske till och med skulle se lite tomt ut om man inte hade det med…
Jag känner mig lycklig.

När jag får ett meddelande där det förekommer flera utropstecken eller frågetecken efter varandra tycker jag ser lite oborstat ut och det är ett sådant tillfälle som jag tar ett kliv tillbaks och tänker efter innan jag svarar på det - om jag ens gör det:-)

Exempel
Hej,
Jag har försökt få tag på dig en längre tid men har inte lyckats!!!?? Har du tagit fram informationen jag bad dig om?? Ring mig så snart du kan!!!
Vad får du för känsla när du läser det?

Om jag skulle svara på detta meddelande skulle jag aldrig lägga mig på samma nivå, även om det är frestande att direkt fråga vad personen i fråga har för anledning att vara otrevlig:-) Även om det blir en otrevlig känsla när du läser det kan du aldrig veta om det är det som är meningen eller om det helt enkelt handlar om obetänksamhet eller kanske okunskap. Om det är menat som otrevligt eller att den som skickat det vill verka lite viktigt och sätta en på plats brukar det oftast handla om ilska för stunden och då gör man bäst i att låta det rinna av personen i fråga för att senare låta allt återgå till det vanliga.

Exempel
Hej!
Jag har försökt få tag på dig, men inte lyckats. Har du hunnit ta fram informationen jag bad dig om? Ring mig så snart du kan.
Känns detta behagligare?

Jag försöker undvika upprepade utrops-frågetecken efter varandra eftersom jag vet att många uppfattar det som otrevligt eller till och med som ett svaghetstecken. Om jag vill framföra en bestämd synpunkt till någon försöker jag göra det med ord, men det är givetvis en smaksak.

Vissa kanske känner sig mer slagkraftiga och viktiga med att använda dessa tecken upprepade gånger. Jag tycker ändå att man ska akta sig för det eftersom det kan avslöja en del om en själv. Det finns också en risk att andra bildar sig en felaktig bild om en själv.

Jag dissar upprepade utrops-/frågetecken och hissar det skrivna ordet.

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...