MASKROSBARN AV MIN TID

torsdag 22 april 2010

Nyss varit i debatt där temat var: Mångfald i betong

Nu märks det att det är valtider. Debatterna har startat mellan de olika partierna. I dag anordnades en paneldebatt på Karlstads Universitet, ett led i Mångfaldsdagarna. Jag var en av paneldebattörerna...

Hyresgästföreningen
som var inbjudna öppnade debatten om
Kronoparken som bostadsområde. Om det är ett exempel på misslyckad bostadspolitik eller ett lyckat urbant utvecklingsarbete.

Det bor ca 8 500
Karlstadinvånare i just detta område och ca 60 % är av utländsk härkomst. Det som diskuterades var segregation, trygghet och hur man skulle motverka detta för att få området mer attraktivt.

Det var många frågeställningar och ämnen som berördes, men det som jag reagerade mest på och som jag funderade på inför debatten var att jag tyckte man gjorde fel i att belysa Kronoparken ur ett problemperspektiv.

Kronoparken är en attraktiv och levande stadsdel i Karlstad precis som andra bostadsområden. Visst finns det utvecklingsområden här, men det gör det överallt inom alla stadsdelar i Karlstad. Jag tycker det är lite riskabelt när man utmålar Kronoparken som ett slags problemområde.

Det i sig bidrar inte till att bryta den bild som gett Kronoparken sitt speciella rykte...

Man ska lyfta det positiva i stället och det finns det mycket av på Kronoparken med
Universitetet, mångfalden, det rika föreningslivet, fritidsgården, Kronobadet (utomhusbadet som jag absolut tycker borde uttöka sina öppettider och verksamhet!), spännande mataffärer, skolan som har ett utmärkt rykte. Listan kan göras lång!

Vi pratade om att det finns vissa som tycker det finns en "vi och dom" känsla bland de boende på Kronoparken...

Precis som vi måste bygga bort den känslan bland människor som bor i ett visst område så måste vi också bygga bort det när vi talar om olika bostadsområden.

Kronoparken är inget område som sticker ut negativt när man talar om trygghet eller brottslighet i Karlstads kommun. Ska man se statistiskt på det vore det mer försvarbart att diskutera om hur vi får Tingvallastaden till en mer attraktiv och tryggare stadsdel. Den stadsdelen sticker däremot ut när det gäller trygghet och brottslighet.

Det intressanta i debatten var att man från majoritetens sida blandade ihop integrationspolitik med arbetsmarknadspolitik...

Jag var i debatten mycket tydlig med att jag tycker att man ska ha ett helhetsperspektiv på Karlstad. Vi kan inte bygga bort segregation genom att öka sysselsättningsgraden inom bara en viss stadsdel. Visst ska vi ha fler insatser och projekt som bidrar till högre sysselsättningsgrad, men man måste också vara realistisk, det behövs överallt. När vi stod och diskuterade att man måste öka sysselsättningsgraden bland de boende på Kronoparken menade vissa inom majoriteten att det var integrationspolitiken som var den stora boven i dramat. I själva verket handlar det ju om Arbetsmarknadspolitiken i bl.a. Karlstad. Det är den som behöver utvecklas.

Det handlar om att man på allvar måste ta ett helhetsgrepp i hela kommunen med insatser som bidrar till att få in ALLA på arbetmarknaden. Inte bara projekt som riktar sig till en speciell stadsdel. Det sista Kronoparken behöver är ännu ett nytt
projekt. Man har under alla år pumpat in olika projekt i området och jag tycker det är dags att vi slutar med detta. Risken är annars att vi börjar se på Kronoparken som ett enda stort projekt. Så länge vi anordnar en massa projekt i olika syften där, befäster vi den idag orättvisa bilden av att det skulle vara ett problemområde.

I övrigt kom det upp mycket intressanta och viktiga synpunkter bl.a. om att språket ofta är ett hinder och att det i sig bidrar till utanförskap.

Jag var tydlig med vad jag tyckte i just denna fråga...

När man diskuterar detta kommer man många gånger in på ämnet om hemspråksundervisning. Jag vill här framhålla att jag inte anser att man ska ta bort det. Däremot ska man utveckla det till exempelvis "språkundervisning i hemmet" istället. Att man då har fokus på det svenska språket i första hand och till hela familjen.

Det är ett faktum att det är svårt för nyinflyttade familjer att komma in i det svenska samhället om man inte kan språket. Precis som vi måste bli bättre på att föra ut budskap på flera olika språk måste också samhället bidra till att kunskaperna i det svenska språket ökar. Här skulle jag vilja se "språkundervisning i hemmet" till hela familjen. Helt enkelt en helhetssyn där hela familjen är delaktig. Att man kanske sätter det framför traditionell emspråksundervisning.

Alla bostadsområden har utvecklingsområden. Man kan inte peka ut någon specifik stadsdel där det är mer eller mindre bra. Man måste ha en helhetssyn på Karlstad där ledorden Trygghet, Gemenskap, Attraktivitet genomsyrar alla slags handlingplaner vi tar fram och arbetar efter.

När det gäller att motverka segregation tror jag det viktigaste är att arbeta med att öka sysselsättningsgraden. Att utveckla arbetsmarknadspolitiken. Om fler får en sysselsättning kommer det att stärka människor så att de får självrespekt och ett egenvärde.

En annan viktig del är givetvis också att arbeta med trygghet. Att vi bl.a. från tidig ålder bland barn, ungdomar och föräldrar arbetar förebyggande. Det är oerhört viktigt och är enligt min mening den största bidragande faktorn till trygghet i vårt samhället.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att ditt förtidiga ställningstagande till att avskräckas av arrangemangets syfte, är ett påtagligt tecken på hur politiker beskriver ett område beroende på hur vinden blåser.

Syftet med dagen var att diskutera stadsdelens framtid utan att man utmålar området som ett problem, men man bör tänka om när stadsdelen har högst andel av ohälsa, arbetslöshet och antalet biståndstagare.

Det är lätt att som politiker förneka att området har sina fläckar, bara för att befria sig själv från det politiska ansvaret.

Jag var åhörare den dagen och tycker att man som politiker borde ta ett större initiativ än det och dina politiska antagonister gör.

/Alex

Marléne L Kopparklint sa...

Alex,
Tråkigt att du tolkar det på det sätt du gör. Nu handlar det ju inte om "hur vinden blåser" eftersom jag är uppvuxen i Karlstad och är väl insatt i hur Kronoparken med andra områden sett ut och utvecklats genom åren.

Grundsyftet till arrangemanget som anordnats tycker jag är ett bra initiativ, jag tycker och jag ser den stora potentialen i hur stadsdelen kan utvecklas ännu mer än vad den redan gjort.

Jag tror inte det var någon som förnekade att området har sina "fläckar" men det som jag med andra försökte påvisa var att vi ska inte befästa den bilden genom att utmåla den ännu mer som ett problemområde i Karlstad.

Hur skulle du vilja att politiker arbetade med frågan då? Det vore mycket intressant att få dina synpunkter!

Marléne

Anonym sa...

Jag var tyvärr inte där, och även om jag bor i Karlstad så är jag ännu lite väl ouppdaterad när det gäller Kronoparken.

För visst är det så att själva Kronoparken i sig är väldigt segregerad. Skulle tex "mittenringen" uppfylla kriterierna för Utanförskap?

Och vad säger de som bor där? Speciellt de som är utsatta.

Som sagt, jag var inte där men visst måste man som politiker först skapa sig en rättvisande bild av vad som fungerar bra respektive dåligt, för att sedan kunna bygga vidare på det bra och arbeta bort det dåliga.

Från en Allianspartner i Karlstad :-)

Vivian...

Vivian...