MASKROSBARN AV MIN TID

torsdag 8 april 2010

Tvångseparation pga. ålderdom - Är det sådan här omsorg vi vill ha när vi blir äldre?

Något som jag tycker är riktigt bra att det kommit upp till ytan på sistone är äldres inskränkta valfrihet att få leva tillsammans med sin livskamrat om man blivit så gammal eller sjuk att man är tvungen att flytta till ett boende där stöd finns.

Jag kommer mycket väl ihåg när jag var förra sommaren var på ett verksamhetsbesök på ett äldreboende. Under besöket lyssnade vi till medarbetarnas synpunkter på vad som fungerade bra inom äldreomsorgen och vad som kan bli bättre.

Som alltid, under besök ute i verkligheten, kom det fram mycket bra synpunkter från medarbetarna och det var mycket lärorikt att få lyssna på hur deras vardag såg ut . Det var dock en sak som särskilt etsade sig fast i mitt minne och jag har återkommande tänkt på det sedan dess.

I slutet av samtalet berättade en av sjuksköterskorna om vad hon tyckte var den absolut viktigaste frågan för politiker att lyfta.

Det hon berättade var nytt för mig och jag kan säga att jag blev riktigt illa berörd av det hon berättade...

Hon berättade hur det fungerade med äldre par där en av dem eller båda av dem blir sjuka och är tvungna att flytta in på ett boende för att få stöd. Under hennes många år som sköterska inom äldreomsorgen hade hon bevittnat hur åtskilliga par som levt tillsammans hela sina liv, tvingats separera från varandra. De hade fråntagits rätten att fortsätta bo tillsammans.

Hon drog en parallell mellan sig själv och sin man där hon sa att hennes hjärta skulle krossas om de skulle vara tvungna att flytta isär om en eller båda skulle bli tvungna att flytta till ett äldreboende när de blir äldre.

Då när jag satt och lyssnade på henne högg det till i mitt hjärta. Jag höll fullständigt med henne. Det är befängt att det inom flera kommuner fungerar som det gör och att det har fått göra det under så många år.

Jag finner inte ord för hur bedrövligt det är. Jag själv skulle också bli förkrossad om jag och min älskade skulle vara tvungna att separera bara för att vi blir gamla och sjuka. Självklart ska man ha rätten att välja hur man vill ha det när man hamnar i en sådan livssituation. Man ska beredas möjlighet om man vill bo tillsammans som man tidigare gjort.

Det finns inget som ska kunna tvångsseparera äldre människor som älskar varandra och har levt tillsammans under flera år eller merparten av sina liv.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen…

Alla borde tänka mer än en gång (även om det känns långt bort), är det sådan här äldreomsorg som jag skulle vilja ha när jag blir äldre?

Att få komma ut på dagliga promenader, få duscha varje dag, få vara delaktig i en social tillvaro med andra människor varje dag, få leva tillsammans med den man älskar de sista åren av ens liv - det är några av de sakerna som jag anser som självklara. Men det är det långt ifrån att det är så inom alla kommuners äldreomsorg runtom i landet. Det tillsammans med flera andra äldrefrågor är något som jag är beredd att kämpa för. Det angår oss alla och vi kommer alla dit en dag. Bara för att man blir äldre så ska man väl inte behöva få lägre livskvalité!

1 kommentar:

Anonym sa...

Svaret är nej. Det är bedrövligt-men jag tror inte folk fattar hur det är. De tycker det ligger för långt bort från dem. Tragiskt att det e så här å man kan ju undra om kommunerna vill driva de gamla in i graven snabbare genom att göra dem totalt olyckliga? Att inte detta e en fråga som PRO driver hårt eller är det bara skatten de bryr sig om?

Vivian...

Vivian...