MASKROSBARN AV MIN TID

onsdag 15 juli 2009

Jag är expert på att äta onyttiga saker om jag är hungrig!

Äntligen har jag kommit igång med träningen igen på allvar och det känns så skönt! Nu är inte jag ngn träningsguru, men jag kan ändå dela med mig av mina tankar som jag har för att komma i form, må bättre och leva lite sundare!

Det finns några saker som jag försöker tänka på för att må bättre och som jag ändå tycker är tänkvärda…

Äta regelbundet och flera små måltider utspridda under dagen (x 5 regeln) mycket grönsaker och frukt. Detta för att få jämt blodsocker= mindre trött och hungrig vilket i sin tur minskar risken för småätande. Jag kryddar alltid maten mycket och starkt; Vitlök, Jalapeno, chili, cayenne, ingefära etc. Med hjälp av kryddor kan du öka förbränningen med 200 kalorier/dag!

Jag är expert på att äta onyttiga saker om jag är hungrig och då slinker det gärna ner en kexchoklad, kaffebröd eller något annat onyttigt…

Genom att motionera försöker jag, allt som oftast:-) tänka på att göra av med fler kalorier än de jag stoppar i munnen. Tror också de är viktigt att man är ärlig mot sig själv och verkligen ser på vad det är man stoppar i sig under en dag…

Om man äter mer energi än man förbrukar är risken att överskottet lagras som fett. Om man äter oregelbundet, lagrar kroppen fett eftersom den inte lär sig när den kommer få påfyllningar nästa gång - en slags överlevnadsstrategi…

Drick mycket vatten - 1-2 liter om dagen, byt ut en kopp kaffe mot grönt té

Undvik alkohol, det är mer kalorier i alkohol än man kan tro.

Regelbunden träning och gärna styrketräning där man delar upp muskelgrupperna per pass. Större och fler muskler förbränner mer fett. Man ska inte köra för långa pass och det är viktigt att man vilar muskelgrupperna mellan passen.

När man väl kommit i väg till gymmet och är det inga problem. Problemet är innan man ska dit – när man förhandlar med sig själv och hittar på ursäkter till att inte gå dit…

Tålamod är A och O - man får inte ge upp!

Belöningen kommer tids nog. Det tar tid att komma i form och jag tror inte det finns några snabba vägar att gå om det långsiktigt ska vara hållbart.

Om man kombinerar regelbunden träning med bra kost, har man kommit en bra bit på väg! Sedan tycker jag inte att man ska underskatta att skojbråka med den man är tillsammans med (om man har den möjligheten vill säga och den andre är med på tåget:-) Det är inte bara bra träning, utan man får sig också några härliga gapskratt under tiden man försöker brotta ned den andre. Det är åtskilliga gånger som jag har haft träningsvärk i kroppen efter ett tuuungt sparringpass hemma...

Lite intressant fakta:
1 kg fett motsvarar ungefär 7700 kalorier. Vill du gå ner 10 kg motsvarar 100 000 kalorier…

En stor starköl ger lika många kalorier som ett wienerbröd eller en dryg deciliter vispgrädde (vin innehåller ännu mer). Ju högre alkoholhalt, desto fler kalorier…

Gapskratt ökar energiförbränningen med 75 %...

2 tim trädgårdsarbete eller 2 tim snabb promenad förbränner lika mycket som 1 timmes intensivt gymnastikpass...

(Kan också passa på att ge lite extra kärlekstankar till min underbara träningspartner/tillika make som alltid är en helt klockren coach - JÄD)

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...