MASKROSBARN AV MIN TID

måndag 7 juni 2010

Om ca 3 veckor träder det danska förbudet mot kamphundar i kraft.

I Aftonbladet i går kunde man läsa om förbudet som träder i kraft i juli. Jag har bloggat om det förut och jag står för vartenda ord jag skrivit. Det löser inga problem - det handlar bara om en icke genomtänkt paniklösning. Det finns många frågetecken kring detta. Hur har man tänkt det långsiktigt? Ska man förbjuda hundraser efter hand det händer något? Hur har man tänkt hantera blandraser?

Det danska förbudet innebär att vissa hundraser inte får importeras eller avlas. De ska också steriliseras. Det betyder att när exempelvis den siste danske pitbull-hunden dör av naturliga orsaker så är rasens saga all i Danmark. De hundar som finns i Danmark idag ska, enligt förslaget, även ha munkorg och hållas i koppel när de vistas utomhus.

Som jag tidigare skrivit är jag förundrad och man kan dra hur många paralleller som helst.

Vad ska man göra med alla notoriska rattfyllerister? Förbjuda bilarna?

Det är inte hundens fel. Det handlar om hundägaren. Det spelar ingen roll vilken hundras du har om det är fel hundägare. Alla hundraser härstammar från vargen och talar samma språk mer eller mindre och det går alltid att frammana ett negativt beteende med "rätt" lärare som ämnar att använda hunden som ett vapen.

Jag anser att det danska förbudet mot vissa hundraser är fel väg att gå. Jag kan hålla med om vissa argument i debatten om de sk "kamphundarna" (som har pågått i många år) men att införa ett förbud mot vissa hundraser tror jag inte är lösningen på problemet.

Hundraserna som ska förbjudas.

1 kommentar:

Christina Klosterberg sa...

Bra skrivet, kan bara hålla med!

Vivian...

Vivian...