MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 7 juni 2009

Var med och påverka din framtid - rösta!

Idag är det valdag och sista dagen för att påverka vilka EU-parlamentariker/parti som ska skickas till Bryssel. Detta är ett oerhört viktigt val, Sverige är en del av Europa och en stor del av besluten som tas i EU-parlamentet påverkar oss direkt.

När jag ser på tidigare lågt valdeltagande så tror jag att många känner att EU är för otillgängligt och obegripligt. Man ser inte EU som en framtidsfråga och många gånger så kanske man tror att det är vår regering och riksdag här hemma i Sverige som besitter makten till alla beslut som man berörs av.

Så är det inte. EU påverkar oss mer än de flesta kanske tänker på eller är medvetna om.

Enligt EU-upplysningen påverkas ca 60 % av besluten som tas i kommunerna av de beslut som fattats i EU. Varför är det då så att valdeltagandet och engagemanget är så lågt här i Sverige? Jag tycker det är en oerhört viktig fråga att ställa sig själv, men att vi som är engagerade också ställer den till andra.

Jag tror att kunskapen saknas hos många - kunskapen om vad det egentligen handlar om...

Jag är heller inte fullt insatt i allt som rör EU, men jag är intresserad och vill ständigt lära mig eftersom JAG VET att det påverkar mig. En del kanske känner att det är för stort att sätta sig in i. Andra kanske känner att det inte spelar någon roll vad det relativt lilla Sverige tycker. MEN det spelar roll och stora delar handlar om frihet.

Frihet att kunna studera och arbeta i andra europeiska länder. Samarbete i handelsfrågor. Kunna röra sig fritt inom EU. Miljö- och klimatfrågan där alla länder MÅSTE börja ta lika ansvar. Kampen mot den internationella organiserade brottsligheten - där det exempelvis handlar om människohandel, illegala vapen, narkotikahandel, ekonomiska brott, utpressning etc. Det gränsöversridande rättsliga samarbetet måste stärkas upp i alla dessa frågor och då krävs samverkan mellan polisen och andra myndigheter.

Det behövs gemensamma strategier samtidigt som alla länder har rätt till egen nationell politik.

Det finns oerhört många stora och viktiga frågor inom EU som påverkar oss och vi har en skylighet att göra våra röster hörda-det har betydelse.




Jag har bestämt mig! Jag vill vara med och påverka på bästa sätt och med en kompetent och hållbar politik. Jag har röstat moderat i Europavalet!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...