MASKROSBARN AV MIN TID

lördag 27 december 2014

Tänkvärda ord...

Ett gott råd som jag ofta brukar ge andra och tänka på själv: 


Man ska aldrig tro att man vet vad människor tycker innan man hört det direkt från dem själva. Då är risken stor att man går runt och ödslar en massa energi på fel saker...

Jag har många gånger varit med om att människor har sagt till mig: "...men jag trodde inte att du tyckte så..." eller fått höra på omvägar att man använt mig som en slags referens i ett samtal där man tror sig veta vart jag står i en fråga. 

Det sistnämnda kan man inte göra så mycket åt, mer än att hoppas att de personerna som det är en fråga för, faktiskt tänker ett steg längre. 

Jag uppskattar ärlighet och rakhet. Trots att jag ibland vet att det kanske gör ont hos vissa, är det min fasta övertygelse att ärlighet varar längst. Jag vet att det ibland krävs mod att fråga eller faktiskt reda ut hur det egentligen ligger till. I slutändan tjänar man på det och man slipper ödsla en massa energi på fel saker. 

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...