MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 18 juli 2010

Facebookberoende - jag var fast i farmvilleträsket...

Den senaste veckan har man kunnat läsa i pressen om hur kvinnor är beroende av facebook. Att var tredje kvinna läser sin FB det första de gör när de kliver upp på morgonen...

Enligt aftonbladet är studien är gjord i USA, där forskare intervjuat 1 605 kvinnor i åldrarna 18-34 om deras vanor när det gäller sociala medier.

Studien avslöjar även att 57 %av de tillfrågade kvinnorna chattar mer än de pratar med människor ansikte mot ansikte.

39 % uppger att de är beroende av Facebook.

21 % säger att de loggar in på Facebook mitt i natten och 63 procent använder sajten för att hitta nya vänner.

Nu ska man inte glömma bort att studien är gjord i USA men jag tror nog att om man skulle göra en liknande studie här i Sverige, skulle inte resultatet skilja sig märkvärt.

Detta "beroende" gäller nog inte bara FB utan samtliga sociala nätverk/medier som vi på olika sätt mer eller mindre engagerar oss i. Det som dock är oroväckande är om det tar överhanden från annat som är viktigare. Som exempelvis äta frukost, snygga till sig eller vara social med andra i sin omgivning som kanske tycker det vore trevligt om de fick lite uppmärksamhet.

Jag har i allafall haft tendenserna till att vara beroende av FB...

Jag måste faktiskt erkänna att jag var ganska så hooked i Farmville:)) Det var ett saligt görande med att plocka träd, ägg, skörda vete m.m. mjölka kossor, kittla grisar, klia hästar, mata hunden, skicka presenter, samla spikar, arrangera så att man hade en snygg gård, ja, gud vet allt! För att inte tala om denna tidspress som man hela tiden hade över sig...Jag menar om man missade att skörda sitt fält med majs eller vad man nu sått förlorade man ju enorma summor med farmville coins och det gick ju inte absolut inte för sig.

Det värsta var i början. När man gick in på någon grannes gård och fick se hur lyxigt de hade och man själv bara hade något futtigt litet hus, en kossa, ett äppelträd och ett fyrtal rutor man kunde så några frön på (jag undrar fortfarande hur min kollega och vän Nina Högström fick sin gård så lyxig snabbt utan att lägga riktiga pengar på det, mygel säger jag bara...)

"Hårt arbete", habegär och lite avundsjuka drev en framåt i detta ganska enkla beroendeframkallande spel:)) Det är väl det som jag varit lite smått beroende av när det gäller FB. Som tur var gick det över ganska snabbt.

Jag tror iallafall att det är bra om man tar ett break från dessa "verktyg" som man ändå använder och lägger ned dem ett tag och lägger den energin på annat. Det är när man kan göra det utan vidare i en, ett par veckor eller allra helst mer, som man inser att världen inte rasar om man inte engagerar sig på ett tag (även om man gärna tror det ibland:))

Nu är nog inte jag en stor FB användare som alltid läser, uppdaterar statusen, kommenterar andras men jag är ändå inne på FB kontinuerligt även om det kan gå några dagar emellan.

Jag lade i alla fall bort allt vad heter mail, FB, blogg i stort sett hela min semester som jag hade nu för ett tag sedan. Det var faktiskt riktigt skönt. Jag tog risken fast jag visste att jag kanske skulle tappa läsare på min blogg (de som är experter på detta med bloggande menar ju att man måste skriva blogginlägg kontinuerligt och tätt för att inte tappa läsare och för att få läsare.)

Jag hoppas i allafall att jag har några trogna läsare kvar!

Slutligen vore det faktiskt lite intressant och roande att höra om fler exempel på hur beroende andra varit/är av FB/farmville så att man inte känner sig så ensam:)) Fast det är kanske något man talar tyst om, eller?

1 kommentar:

Anonym sa...

Mygel?! Ånej bara hårt och konsekvent arbete..:-) men det var svettigt ett tag...men precis som du, så fick det vara nog, en paus är en indikation på hur beroende man är...
/ Nina

Vivian...

Vivian...