MASKROSBARN AV MIN TID

tisdag 6 oktober 2009

Ledarskap, härskartekniker

Tänkte skriva lite kort om ämnen som alltid fascinerat mig. Ledarskap - Chefer, ledare, personer som innehar vissa maktpositioner - personligheter, beteenden och egenskaper som man kan möta i livet. Jag har skrivit om det förut i olka sammanhang och jag kommer nog förmodligen göra det igen.

De flesta kan bli chefer men det är få som är ledare
Jag respekterar en god ledare högt. En god ledare förmår få med sig sina medarbetare på ett utvecklande sätt och bidrar till att de växer under resans gång.

Jag respekterar mindre en chef som inte är en ledare dvs. en chef som saknar ledaregenskaper men som ändå fått jobbet. En chef utan ledaregenskaper sätter ofta sina egna behov framför gruppens eller uppgiften.

Hur kan då detta uttrycka sig?

När man möter en person är chef eller person som innehar maktposition, men utan ledaregenskaper, så är det inte helt ovanligt att denne tillämpar en eller flera härskartekniker för att dölja sina egna brister och hävda sig själv.

Man brukar tala om 5 härskartekniker
Dessa myntades ursprungligen av den norska socialpsykologproffessorn Berit Ås i mitten av sjuttiotalet.


  1. Osynliggörande
  2. Förlöjligande
  3. Undanhållande av information
  4. Dubbelbestraffning
  5. Påförande av skuld och skam
En annan kvinna som också skrivit mycket om ämnet är retorikkonsulten Elaine Bergqvist, som i sin bok "Härskarteknik - den fula vägen till makt" visar på 7 härskartekniker (boken är till för den som vill lära sig hantera härskartekniker utan att betraktas som ett offer eller angripare. Också för för den misstänker att den kan vara en omedveten härskare.) Rekommenderas varmt!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185865036

Elaines sju olika härskartekniker:
Projiceringsmetoden. Du klagar på något men får själv skulden för det du påtalar. Den som använder denna metod tror sig ofta vara allvetande, lida av ett Messiaskomplex.
Komplimangsmetoden. En vänlig härskarteknik som inleds med en komplimang. Syftet är att få dig att göra något utöver det förväntade, men kvar blir en olustkänsla trots komplimangen.
Stereotypmodellen. Du blir bestraffad eller negativt särbehandlad när du gör något utöver det som förväntas.
Självförvållad härskarteknik. Du ger ett osäkert intryck med ditt tonläge och kroppsspråk. Du förminskar dig själv och det du säger, "härskaren" får därmed ett överläge.
Uteslutningsmetoden. Du blir inte sedd när du borde bli sedd, i ett samtal eller i en debatt, eller när till exempel ditt tal på bröllopet "glöms bort".
Hierarkimetoden. Innebär att man använder ett överläge eller ett underläge för att tysta någon. Det kan vara chefen som förtrycker sina anställda, men faktiskt också tvärtom.
Tidsmetoden. Många använder tid för att tysta ned andra: "Jag är äldre än vad du är" eller "Jag har varit med längre i det här gänget än vad du har varit".


Hämtat från: http://www.dn.se/insidan/fula-knep-for-att-fa-makt-1.527730

Jag kan nog säga att de flesta av dessa tekniker har jag fått uppleva själv - vissa mer, vissa mindre.

Skulle vilja gå in på en av härskarteknikerna; Osynliggörande
Jag tror nog många känner igen denna teknik och har vid något tillfälle varit med om det själva...
***
Oftast så brukar det ge uttryck i att man ignorerar/marginaliserar den som talar. Man kan börja bläddra i papper, avbryta och börja prata med någon annan, viska i örat på den som sitter bredvid etc. Man visar tydligt att man inte bevärdigar den som man möter, med respekt. Det är många gånger som jag sett detta och har även varit utsatt för det själv.

Jag kommer ihåg en gång när jag utsattes för den och även Dubbelbestraffnings-metoden.

Det var under en anställningsintervju där jag blev utfrågad av flera personer i grupp. En av kvinnorna som satt med, visste jag sedan tidigare, tyckte inte så värst bra om mig. Jag hoppades dock att det inte skulle påverka intervjun. Jag fick tyvärr fel. Hon började använda ovanstående metoder. Hon började viska högljutt i örat på den som satt bredvid flera gånger när jag svarade på frågor. Hon ställde en fråga som var irrelevant i sammanhanget där hon också ifrågasatte mitt sätt att arbeta. Som tur var gick en annan kvinna in och avbröt det hela genom att försvara mig och talade om att det inte var relevant i sammanhanget.

Inom ramarna för Osynliggöra - kan man också lägga till Äreknyckeri
När man tar någon annans idéer, synpunkter, ord och gör dem till sina egna. Man låter helt enkelt inte någon annan träda fram för att lyckas, stå i centrum eller få cred.

Det som den/dessa personer inte själva tänker på, är att det oftast spricker (snabbare än de själva förväntar sig). Det kommer fram tids nog och det talar då sitt tydliga språk - det skapar en osäkerhet kring personen i fråga och det i sin tur skapar osäkerhet inför personen hos andra. Det tråkiga för den personen som utövat tekniken, är att den får oftast inte reda på att bubblan spruckit. Det kan till och med resultera i att denne själv får smaka på sin egen medicin och blir osynliggjord.

En chef/ledare ska leva efter samma krav som den ställer på sina medarbetare, men det måste också vara rimliga krav. Denne måste se till vad som är rimligt för hela gruppen, inte vad som är rimligt för sig själv. En god ledare - leder genom att vara ett föredöme och entusiasmerar sina medarbetare.

Det handlar om att behandla med värdighet och vara lyhörd för andras åsikter och behov.

Vill avsluta med de 5 motstrategier och de 5 bekräftelsetekniker som en grupp doktorander (nätverket ENSU) vid Stockholms universitet tagit fram:

  1. Tag plats
  2. Ifrågasättande
  3. Korten på bordet
  4. Bryta mönstret
  5. Intellektualisera

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

  1. Synliggörande
  2. Respekterande
  3. Informera
  4. Dubbel belöning
  5. Bekräfta rimliga normer

7 kommentarer:

Ylva sa...

Mycket intressant! Även om man känner till det/har läst det förut så behöver man bli påmind ibland. Detta behöver medvetandegöras!
Bra bloggat Marlene!!

Anonym sa...

Hur många gånger har man inte råkat ut för detta!! Inte minst i vardagliga sammanhang-avundsjuka tjejer är experter på att använda Förlöjligandemetoden...

Anonym sa...

Klokt av dig att lyfta detta. Ibland går det inte att förhindra härskartekniker, men det är viktigt för ens självkänsla med vetskap om vad det är som händer.
Bra att du visar på vilka motstrategier och bekräftelsetekniker som gäller, för det är ett bra sätt att bemöta med.
Men det ligger också något i " att om någon är dum och beter sig illa mot mig, så behöver jag inte sjunka lika djupt och vara lika dum tillbaka".

Marléne L Kopparklint sa...

Håller fullständigt med om att man inte ska sjunka till samma nivå. Tror benhårt på: "Behandla andra som du själv vill bli behandlad på" och att man tar ett kliv tillbaks och tänker efter innan.

Smått å Gott sa...

Hej! Bra ord från en klok människa. Lycka till med allt du företar dig. //Maria

Marléne L Kopparklint sa...

Bamsekram - tack.

Anonym sa...

Intressant! Instämmer med föregående kommentarer. Detta är vanligare än man tror både i vardagen och i arbetet. Det är ett tydligt tecken på hur en dålig chef kan uttrycka sig. Det är led i ett stort ett ämne- Dåligt ledarskap - Vilken skada kan egentligen en dålig chef kan göra för sina medarbetare och för företaget?

Vivian...

Vivian...