MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 7 februari 2010

"Fett" omoraliskt att uppmuntra barnbarn att sälja guldsmycken som gått i arv

I ena reklamspoten som SMS Guld AB har får man höra om en kvinna som ger sitt barnbarn ett halssmycke i guld som som gått i arv i generationer. I slutet på spoten får man höra barnbarnets kommentar om att det är "fett" bra och man invaggas i att denne kontaktar SMS Guld för att sälja det. I andra spoten ska det likna ett besök hos tandläkaren där man borrar ut en plomb ur tänderna.

Det är väl en sak att upplysa om möjligheten att sälja smycken man har liggandes i byrålådan, men jag tycker det är omoraliskt att uppmuntra människor att gå till tandläkaren för att borra ut guldplomber så att man kan skicka in det till SMS Guld för en summa pengar jämfört med vad man utsätter för eller lägger ut för att få ut plomben. Jag tycker heller inte att det är rätt att man uppmuntrar människor att sälja ärvda smycken som de förmodligen fått i tron om att det ska gå vidare inom släkten och inte till smsguld.

Det är inte själva affärsidén som företaget står för som jag vänder mig mot, däremot så tycker jag att det sätt de marknadsför sig på i vissa av sina reklamspotar är oetiskt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Min sambo blir alltid upprörd när han hör reklamen! haha Dock finns det säker reklam som är mer oetiska att uppröras över... men kommer inte på någon såhär på rak arm
Kram din fd kollega Maria

Anonym sa...

Jag blir uppriktigt f-b när jag hör denna reklam. Hur långt kan man gå egentligen?

Vivian...

Vivian...