MASKROSBARN AV MIN TID

tisdag 16 februari 2010

Hemma hos mig just nu, är allt annat än normalt!

Ibland undrar man vad man gett sig in på när man dels har 6 hundar (som är ett kapitel för sig) eller när 1 av dessa 6 hundar är en hane och resten är tikar...

Jag kan förklara varför jag har så många hundar och det är inte för att jag har en kennel utan det är helt enkelt för att vi har ett väldigt stort hjärta i vår familj:-) En del av våra juveler är sådana vi tagit hand om för att de inte haft det så enkelt i livet och då tyckte vi att de givetvis skulle få komma hem till oss.

Idag har dock mitt tålamod satts på prov rejält när jag upptäckt att familjens lilla söta lilla valp Algot, blivit vuxen på riktigt.

Så här i efterhand kan man undra varför jag inte tänkte på detta när han som den sötaste lille spjuver i kullen erövrade våra hjärtan. Det kunde jag väl ha räknat ut att det skulle bli precis så som varit dessa 2 senaste dagar då den ena av våra tikar, Greta, är i slutet av sin löpperiod.

Å andra sidan tror jag till och med att vi tänkte på det, men vi valde att bortse från detta för att förälskelsen i Algot var total:-)

Igår trodde vi att han bara saknat oss extremt mycket när vi kom hem efter jobbet men sedan insåg vi snabbt att detta handlade om något mycket mer allvarligt - i alla fall i Algots värld.

Han lider verkligen. Han gnäller, kvider, ropar på hjälp och han har antagit ett mycket märkligt beteende. För att inte prata på hans "kroppsspråk"/gångstil:-) Allt är upp och ned i vår lilla flock just nu. Alla de andra tikarna som inte löper har fullt sjå med att tala för herr Algot att det inte är ok för honom att pyssla med diverse ofredanden på deras huvud, rygg, you name it. Efter de talat om detta för honom på ett milt sagt tydligt sätt, ja då är det dags för oss andra i familjen att lyssna på hans lidande. Han söker då förståelse och tröst samtidigt som han inte kan tygla sitt kroppsspråk eller läten utan det blir bara för mycket för honom.

Han förstår verkligen inte varför han inte får komma in till Greta när hon dessutom vill samma sak som han vill (kan tilläggas att Greta är alldeles för gammal att pyssla med sådana aktiviteter överhuvudtaget). Han försöker på alla sätt och vis att bryta sig igenom den grind som håller dem isär och han visar konstant sitt missnöje för alla oss andra.

Detta är som sagt en ny upplevelse och jag kan ju säga att vara hemma hos mig just nu är allt annat än normalt.

Dagens önskelista:
1. Öronproppar
2. Ett ljudisolerat rum
3. En restresa

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...