MASKROSBARN AV MIN TID

torsdag 12 augusti 2010

Tuff fråga - ska man eller ska man inte ha rosa, röda rosetter i håret på Algot?

Nu till en diskussion som kommer upp med jämna mellanrum i vår familj. Senast kom den upp efter vi varit på hundutställning i Ransäter för ett par helger sedan.

Min käre make Fredrik tycker att jag och vår dotter kränker herr Algots (för de som inte vet är han en av våra yorkshireterriers) manlighet med jämna mellanrum:-) Nu senast var det aktuellt igen efter att jag och vår uppfödare (som är världens goaste människor) satt papiljotter i pälsen på honom.

Jag känner givetvis att jag måste förklara varför vi gjorde detta...

Det är nämligen så att inför denna utställning, tvekade vi på om vi skulle ställa ut honom eftersom hans päls inte utvecklats helt och hållet. Han är bara 2 år och för en del yorkar kan det ta lite längre tid. Eftersom jag inte är proffs på detta frågade jag givetvis bättre vetande om råd. Hon förklarade då att om vi rullar upp hans päls på papiljotter till nästa år, kommer den bli mycket bättre. Eftersom Algot "öser järnet" här hemma på gården, dagarna i ända, blir hans päls sliten och den hinner inte vila tillräckligt för att bli riktigt fin.

Hon visade mig hur vi skulle göra och när det var klart och vi satt i bilen på väg hem säger Fredrik till mig att han tyckte att hans pojke Algot blivit kränkt:)
*
Han ville inte att han skulle behöva utsättas för något dylikt. "Han ska vara naturlig. Inte ha en massa töntiga papiljotter i håret. Det räcker väl med alla dessa rosa, röda rosetter som ni sätter i huvudet på honom! Han avslutar med att säga till mig att han faktiskt tycker att jag kränker Algots manlighet när han får se ut på detta pinsamma sätt:))

Min älskling var lite upprörd, men jag såg att han hade glimten i ögat...

För att göra en lång historia kort
, kan jag avsluta med att säga att jag har väl fått ge med mig (för tillfället i alla fall:-). Algot har inte kvar papiljotterna i pälsen. De är borta.

Istället har min dotter satt TVÅ röda rosetter i luggen på honom.

Ja, som ni kanske förstår är inte sista ordet sagt i detta heta ämne hemma hos familjen Lund Kopparklint, men jag tror nog inte att Algot lider värst mycket. Han är så trygg i sin manlighet att han tycker det är helt ok med lite färgglada attiraljer i luggen!
Avslutar med en bild på Algot när han åker flakmoppe i full fart med vinden i håret.
Notera: utan varken papiljotter eller rosetter-all natural look!
*
(Puss & kram till mannen i mitt liv - Jag älskar när du står upp för Algots manliga rättigheter. JÄD)

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...