MASKROSBARN AV MIN TID

måndag 6 juni 2011

Här ska Sveriges nationaldag firas!

Idag är det Sveriges nationaldag och självklart ska jag tillsammans med familjen fira den. Sakta men säkert börjar vi svenskar fira den än mer än vad vi tidigare gjort och sedan 2005 har denna dag också blivit en arbetsfri helgdag.
*** 
Jag kommer mycket väl i håg när jag som barn var i Oslo år efter år och firade 17 maj. Jag tyckte det var en helt underbar känsla att få vara delaktig i sådant stort firande med så många stolta och glada norskar. Jag kommer mycket väl ihåg att jag då inte riktigt förstod varför vi svenskar inte firade på samma sätt som de gjorde. Det var det tydligen fler som gjorde-för om jag inte minns helt fel var till och med norrmännen till Karlstad för att lära oss svenskar hur man firade nationaldagen på riktigt:

Idag tror jag dock inte att vi behöver någon hjälp-vi är kraftigt på G att få till det själva!
Vad kan vara mer underbart än att hylla än det underbara land som vi lever i - idag är det hela svenska folkets födelsdag!


"Sverige är ett demokratiskt land med fred, frihet och respekt för mänskliga rättigheter, oavsett religion eller ursprung. Sveriges nationaldag är dagen då vi firar dessa värden, hälsar nya medborgare välkomna och hyllar Sverige som en fri nation med fritt statsskick!"
***
***
Förutom att jag ska fira den tillsammans med mina nära och kära kommer jag också fira den tillsammans med Karlstadsborna i Sandgrundsparken. Vi som är kommunfullmäktiges ledamöter kommer att bjuda på fika och glass till barnen från kl.14.00 och framåt!

Alla är hjärtligt välkomna!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...