MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 19 juni 2011

Sex & samlevnad - sedan lite jordgubbssnack!

Denna helg har varit helt underbar och fylld med humor och jag hoppas på mer för än är den inte slut. Jag har två incidenter att bjuda på-som jag lätt kan placera i humorfacket.

Barn är verkligen underbara och kommer ibland med sådana där klockrena kommentarerna som bara får en att bryta ihop av skratt.

I går var det ena tillfället och det utspelade sig tillsammans med mina juveler hemma vid köksbordet. Jag hade rensat ur min ryggsäck som blivit alltför tung efter allt material jag alltid samlar på mig efter alla intressanta verksamhetsbesök och möten man haft den sista tiden. En av sakerna som låg på bordet var utdelningsmaterialet som jag fått av RFSL ungdom i Karlstad: Säkrare-sex-kampanjen Colour of love -som för övrigt är ett helt klockrent och informativt material.

Härligt nyfikna som båda mina barn är börjar de givetvis bläddra i foldrar och kika på allt som ligger på bordet. Min son tar då upp detta material och går igenom vad som finns däri. Jag måste säga att det var inte riktigt det samtalsämnet jag var beredd på en lördagmorgon men det blev verkligen det mest roliga och givande denna veckan i alla fall. I slutet av detta samtal plockar min son upp det medföljande visitkortet som låg i etuiet. Han tittar en kort stund på det sedan drar han slutsatsen som faktiskt är ganska logisk men ack så humoristiskt.

"Men du, Mamma - det här måste vara ett riktigt porrigt företag det va - som delar ut sånt här?"
Dags för lite jordgubbssnack:)
Apropå rapporterna om att jordgubbarna kommer att bli rekordbilliga i midsommar pga. att värmen vänt upp och ned på säsongen kan jag leda in samtalet på århundradets märkligaste jordgubbe...Här kan man tala om upp och ner...

Det andra som kan placeras i humorfacket hände i fredags när jag pratade med min väninna i telefonen. Mitt under samtalet börjar hon prata om en konstig jordgubbe som hon under tiden vi pratat, hittat på en av hennes plantor. Hon försöker beskriva för mig vad det är som är så konstigt med den men jag blev inte riktigt klok på det. Efter en stund messar hon en bild till mig - då förstår jag. Bilden visade en mycket märklig liten omogen sak som absolut missuppfattat hela grejen med att se ut som en jordgubbe!
Vad denna stackare varit med om i processen har jag ingen aning om. Genmanipulering som gått snett möjligen?

I stället för alla små kärnor som finns normalt sett på gubbarna har just denna bestämt sig för att i stället leverera små blad....

Fakta om jordgubben:
* Jordgubben är inget bär utan en så kallad falsk frukt, skenfrukt, som består av en uppsvälld köttig blombotten.
* Det tar en månad från blomma till färdig röd jordgubbe.
* Cirka 15 miljoner kilo jordgubbar skördas i Sverige per år hos runt 600 odlingsföretag, vilket motsvarar cirka 3-4 liter svenska jordgubbar per person och år.
* Flest och störst odlingar finns i Skåne, Blekinge, Kalmar och Halland.
* Priset till midsommar spås hamna kring 40 kronor per liter.
* Den svenska jordgubben är extra söt tack vare våra låga nattemperaturer. Sockret förbrukas därför inte som under de varma nätterna i södra Europa.

Källa: Bärfrämjandet och Nationalencyklopedin

Jag ser fram emot att få se denna jordgubbe i verkligheten!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...