MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 11 november 2012

Jag har varit beroende av allt från nässpray till vanliga tuggummin....

...bland annat. Har man en gång byggt upp ett beroende i hjärnan är det väääldigt lätt att trilla dit igen!

...och då på, i princip vad som helst. Fick nyligen möjlighet att reflektera över detta efter att jag fått ett fint mail från en person som ibland kikar in på min blogg.  

Jag kallar henne Rosflickan....
Rosflickan skrev kort om sina möten med missbruket och att hon försökte hantera det men att det gick upp och ned. Jag skrev till henne om det-hur upp och ned det kan vara.

Hur fängslande det kan vara...

Det är svårt med missbruk. Både i de dystraste och gladaste stunderna är det lätt att trilla dit om och om igen. Det handlar om att finna styrka inombords som gör att man finner den där känslan man söker efter utan att tillföra något mer än en dos av sig själv...

Det är själva beroendet som är det tuffa att övervinna sedan om det är pulver, piller, cigg, alkohol, träning, mat spelar inte så stor roll. Har man en gång byggt upp ett beroende i hjärnan är det lätt att man hela tiden trillar dit och ersätter det ena med det andra. Det är iallafall min övertygelse och det blev så himla tydligt när jag skulle sluta röka cigaretter för många år sedan. Började snusa istället, sedan slutade med det och blev helt beroende av vanliga tuggummin(!). Därefter blev jag träningsnarkoman...

Och har man byggt upp ett missbruk (ett beroende) i tidig ålder som jag faktiskt gjorde med både det ena och det andra, tror jag det är ännu lite svårare. Oavsett finns det alltid med en och det måste man lära sig hantera-hur svårt det än är. Annars blir man aldrig riktigt fri inombords...

Sedan många år tillbaks är jag iallafall helt fri från alla dessa beroenden i mitt liv. Det enda som möjligtvis finns kvar är Konstapel Kopparklint som jag fortfarande är totally hooked on OCH jag får abstinens om jag inte får en dos av honom dagligen!
From one white rose to another: Försök hitta friheten inom dig, om och om igen genom att skapa. Till slut kommer den känslan kväva det andra förkvävande suget... Bekräftelsen från andra kommer att stärka dig och få dig att känna dig fri...Styrkekram till dig på vägen!
Mer om mina beroendetankar...

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...