MASKROSBARN AV MIN TID

fredag 26 april 2013

Våga ställa dörren på glänt, lämna över stafettpinnen - Kooperativet Mediagruppen Karlstad-ett gott exempel...

Jag tror på att lämna stafettpinnen vidare, låta dörren stå på glänt som min favoritpsykolog H G Storm brukar säga...

Det spelar ingen roll vart man än befinner sig-stjärnor finns överallt. Våga räcka över stafettpinnen om du har den, våga satsa på kompetens när du möter den oavsett vart människan som har den befinner sig i livet!
Jag besökte nu på morgonen det sociala kooperativet Mediagruppen som bl.a. arbetar med medietjänster och produkter. Mediagruppen är inte vilket företag som helst utan består av en grupp individer som på olika sätt har eller har haft erfarenhet av psykiskt ohälsa, långvarig arbetslöshet eller andra utmaningar i sitt liv. Man ser till varje individs förmåga, kapacitet, styrka och anpassar sysselsättningen utifrån det. Istället för att fokusera på vad många kanske anser vara negativt väljer man istället på att lyfta styrkorna hos varandra.

Verksamheten består idag av 5 områden: Text, Tryck, Film, Foto & Webb. Det som gör kooperativet mest kända är att de producerar och trycker tidningen ASP-bladet åt Karlstads kommun men de har också producerat video och hemsida åt rockgruppen Sparzanza mm.

Detta är en verksamhet som från början fått en plats i mitt hjärta. Här ges möjligheter och det skapas arbetstillfällen. Jag tänker alltid på när jag jobbade inom socialtjänsten i Karlstads kommun och jobbade med de som var mest utsatta, (många hemlösa) och gjorde intervjuer med dem och det var så många gånger jag tänkte:

Respekt! Den här personen skulle man kunna plocka direkt från "gatan", ge ett kontor bredvid mig själv, sätta i ett styrelserum eller varför inte göra till en politiker...

Vad är det som gör att vi många gånger inte vågar ta det där steget, räcker ut en hand och vågar satsa?

Följ gärna Mediagruppen på Twitter: @mediakarlstad

Tack Robert, Per, Liselott, Henrik, Martin, Johan!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...