MASKROSBARN AV MIN TID

fredag 19 september 2014

Kommunalrådet om sin ungdom i Karlstads kriminella värld...


Om värstingar, knarklangare, torpeder, nazister, grovt kriminella, knarkkretsar, Karlstads uteliv...
...min bok Maskrosflickan som berör tiden då. Som i andra skepnader finns än idag.

I P4 Värmland på förmiddagen intervjuades jag av programledaren Hedvig Nilsson. Som den duktiga journalisten prickade hon givetvis in de områdena som jag själv satte upp på listan som de mest jobbiga, innan jag släppte boken. Hon ställde frågor om det kapitlet som jag vacklade mest inför - om jag skulle lämna ut det om mig själv eller inte? 
Rädslan inför vad människor skulle få för uppfattning om mig efteråt... 

Det gick bra och självklart ångrar jag inte att jag tog steget att än en gång blotta mitt innersta. Beslutet om att skriva mina böcker och låta andra läsa om mitt liv, tog jag för många år sedan. Jag är idag trygg i mig själv och har bearbetat dessa delar i mitt liv. 

Kan min berättelse hjälpa andra är det det viktigaste. Budskapet är viktigt och skuld och skamkänslorna kring dessa ämnen måste luckras upp. Mitt hopp är att mina böcker ska bidra till det. Personligheterna och händelserna som jag beskriver i boken finns än i dag och så länge det gör det måste vi lyfta frågorna och täta igen hålen i samhällets skyddsnät. Så att inte unga flickor hamnar i liknande situationer som jag gjorde eller att unga killar inte ser detta som en trygghet och tyr sig till den kriminella världen. 

Min förhoppning är att jag ska beröra genom mina ord.


Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...