MASKROSBARN AV MIN TID

torsdag 11 september 2008

Tänk att hon/han står där naken framför dig....

Jag har lärt mig med åren att man ska ta ett kliv bakåt och tänka efter innan..


Igår när jag var på tjänsteresa med min kollega, kom vi in på att diskutera mer eller mindre besvärliga människor som vi möter eller har mött. Han gav mig ett mycket gått råd som också fick mig att skratta gott.

Om du råkar på en person som står framför dig och är lagomt spydig, kaxig eller rent av riktigt otrevlig. Tänk dig då att personen framför dig står där naken.
*
Tänk att: "Fattar han/hon inte hur löjlig hon ser ut när han/hon står där spritt språngande naken och skriker." "Förstår han/hon inte hur hon ser ut - alla andra går omkring med kläderna på och han/hon kom hit utan och visar allt!"

Visst, du kommer nog se lite självgod ut när du står där med ett flin över ansiktet. Det kan också reta gallfebern på den som står framför dig och konsekvensen blir att hela situationen eskalerar. Det kan det dock vara värt och du kan ju faktiskt vända på klacken och gå därifrån. Hon/han kan står kvar där och domdera NAKEN:-)

Jag tror metoden skulle fungera på mig och därmed koppla bort den negativa energi som den andre försöker skjutsa på mig...

Det kommer alltid att finnas människor runt en som man har svårt för. Det handlar bara om att förhålla sig till dem. Sedan vet jag att det kanske inte fungerar med att "klä av" människor alla gånger, men då får man helt enkelt finna andra förhållningssätt.

"What comes around goes around" ...
*
...är ett uttryck som jag mer och mer tror på och har sett slår in. I och med det så har det blivit lättare att hantera vissa personer som kan vara lite besvärliga när man tänker på det.

Lägg inte ned energi, det är inte värt det!

Jag är helt övertygad om att jag fortsättningsvis kommer att stöta på avundsjuka människor som talar illa om en, bittra människor som suger energin ur en bara de kliver in i rummet, äreknyckare som tar saker från en - kopierar för att själv få credit för det och kanske klättra ett snäpp högre upp...

Jag vet att dessa personer egentligen är ganska små och olyckliga inombords. Det de försöker uppnå genom skitprat, trycka ned andra människor, ha på sig en för stor kostym kanske tillfredställer dem för stunden.
*
I längden straffar det dem själva...

Det kanske finns en historia bakom som egentligen är ganska tragisk och som gör att dessa människor har det beteende som de har. Det är dock bara en förklaring inte en ursäkt. De kanske inte ens märker själva hur tydligt andra ser det, men det brukar ofta synas och det gör att de oftast blir självsanerade.

Jag vill ha positiv energi runt mig - så mycket som möjligt...
***
Jag uppskattar ärliga, ödmjuka och raka människor som kan bjuda på sig själva. Jag tror dock inte att de bara dyker upp och finns där en dag bara för att jag önskar det. Jag tror heller inte på att man kan förändra andra människor som har egenskaper som nämnts genom att tala om det för dem. Däremot tror jag på att om man själv försöker ge positiv energi, vara ärlig och lyfter fram andra som förtjänar det, så tror jag att man får det tillbaks.

Man kan bara ändra på sig själv och sålla bort de personer man möter som man inte mår bra av. Hantera dem genom att ta ett kliv tillbaks, tänka efter innan.
*
Oftast sorterar de bort sig själva genom att vara som de är...

En dag kanske de också stannar upp och ändrar på sig. Oftast blir det dock inte förrän "What comes around goes around" slår in...tragiskt nog...för dem

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...