MASKROSBARN AV MIN TID

tisdag 26 oktober 2010

Systerskap på riktigt

Jag har många gånger berört ämnet och jag kommer förmodligen fortsätta göra det många gånger om. Jag är inte feminist - jag är humanist. Jag står inte för kvotering - jag tror på kompetens.

Jag står för jämställdhet i vårt samhälle...

Jag tror på att kvinnor måste ta för sig mer. Våga sticka ut hakan och säga: ”Jag är duktig, jag är kompetent” utan att känna sig dumma. Det är så typiskt ”svenskt” att inte våga säga dessa saker och att verkligen våga ta för sig.

Vill man komma någon vart måste man lära sig detta...

Något som är tragiskt när man diskuterar att kvinnor måste ta för sig mer är att en del kvinnor många gånger lägger energi på fel saker istället för att lägga den på att marknadsföra sig själva. Visa att man är lämpad på ett bra sätt.

I många sammanhang diskuteras det att vi kvinnor måste hjälpa varandra mer i arbetslivet. Vi måste hjälpa varandra för att nå fram till ett mål.

Ändå ser man gång på gång ett elakt spel som vissa kvinnor bedriver gentemot varandra. Vissa kvinnor tål inte att en annan kvinna når framgång. Vissa älskar att hitta fel hos andra kvinnor som ser bra ut. Andra hittar fel istället för att inse att personen i fråga faktiskt kanske är duktig på riktigt.

Tanken som sällan faller dem in är det kanske faktiskt är så att personen i fråga är duktigare än en själv...

Det finns alltid de som är duktigare än en själv. Det finns alltid människor man kan lära av och man kan alltid utvecklas framåt som person. Det är något jag alltid bär med mig.

Är det något jag propagerar för är det fair play…

Jag vill kämpa för att vi kvinnor vågar ta för oss mer och på rätt sätt. Att energin läggs på rätt ställe. Om man då kommer till arbetsliv, politik etc. tror inte jag att det finns någon som kan hävda att kvinnor saknar kompetens för att på ett positivt sätt kunna bidra aktivt i ett företag, en styrelse, politiken etc. Däremot har större företag, politiken under lång tid tillbaks varit dåliga på att prioritera mångfald.

Man har använt sig av en ganska smal rekryteringsbas när man ska tillsätta olika poster.

Det är absolut ingen brist på kvinnor som har tillräcklig kompetens och som skulle bidra till en positiv utveckling av näringslivet - det är bara det att man måste använda rätt sökverktyg och ändra förfaringssättet när man ska rekrytera – man måste leta på en bredare front.


Under tiden ska vi kvinnor sträcka på oss, marknadsföra oss själva och andra duktiga personer.

Både män och kvinnor...

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...