MASKROSBARN AV MIN TID

söndag 9 september 2012

Skambelagt för barn när de får löss men skulle jag själv tala om på jobbet om jag fått löss...

...Ja, den frågan borde alla ställa sig och värdera sitt svar. 

Det är först när vi själva rannsakar oss och lägger fegheten åt sidan, som barn slipper skämmas för att de blivit drabbade.
 
"Lössen är här igen", "och och har på senare år gjort comeback" - har de någonsin försvunnit undrar jag...
 
Det är nu under hösten som lössen sprider sig runtom på skolorna och barn skäms för att berätta om de blivit drabbade. Jag har själv varit med om att älsklingarna kommit hem i omgångar med lappar om att det går löss på skolan. Man har då fått tagit fram luskammen och luppen. 

Det skulle givetvis förebygga spridningen av de små äckliga krypen om alla myter om dem slogs sönder, för det är just de som göra att det är skämmigt att berätta om att man fått det. Barn och ungdomar tiger oftast om det för att de skäms och det är vi vuxnas fel. Här bär vi vuxna ett stort ansvar att antitabubelägga det. 

Jag är helt övertygad om att det finns ganska många som fortfarande tror att löss sprids genom att man lånar varandras mössor. Sant eller falskt...?
 
 


Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...