MASKROSBARN AV MIN TID

lördag 9 februari 2013

Se ett halvfullt glas...

...istället för ett halvtomt!
Vänd det negativa till positivit. Lätt att skriva men är det lätt att leva efter det? Kanske inte alltid men man kan alltid ha det som målsättning. Jag har iallafall det och det tror jag nästan är ett måste för att man ska ha klarat av alla tuffa strider man varit med om i livet.

Sedan försöker jag alltid tänka på att man vet aldrig vad människor man möter bär på för bagage, det enda man kan göra är att försöka läsa in, lyssna för att möta dem där de befinner sig. Om man är duktig på det kan man också förebygga många missförstånd och eventuella konflikter.

Den förmågan lärde jag mig tidig som maskrosbarn och de är väl något man kan säga att jag vänt till något positivt. Att jag som barn många gånger fick vara på min vakt. Läsa av andra människor för att vara beredd på om de skulle flippa, vända tvärt i humöret elle rom det skulle bli bråk. Lära mig se signalerna, känna av stämningen och i möjligaste mån förebygga konflikter genom att tidigt lära mig vilka verktyg som fungerade bäst. Att jag tidigt fick lära mig tänka flera steg framåt, vad konsekvenserna blir om jag säger på det ena eller andra sättet, lära mig tänka långsiktigt och strategiskt för att skydda de jag älskade.

Allt detta har jag gått igenom och omvandlat till positiva egenskaper och en kapacitet som jag har använding av både i mitt yrkesliv och privat.

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...