MASKROSBARN AV MIN TID

torsdag 20 mars 2014

Idag hamnade jag verkligen i heta stolen!

I förmiddags fick jag en riktigt energikick och jag blev verkligen så himla glad när jag satt i "heta stolen".

Jag hade förmånen att besöka en Montessorigrupp 3-6 klass i förmiddags. Ett 30-tal glada elever fick ställa frågor till mig som kommunalråd och det var fantastiskt kul men också lärorikt. De fick mig verkligen att växa när jag svarade på deras frågor! 


Här är ett axplock av dem och hur jag svarade...












Hur ser en dag ut för dig?
Läser mail, släpper ut mina 5 hundar, äter frukost, åker till kontoret och går på möten eller verksamhetsbesök, har ofta lunchmöten, svarar på mail, pratar i telefonen, kommer hem, lagar mat, umgås med familjen, skriver på min andra bok, bloggar, ser på serie, kanske åker och tränar, somnar...

Vad heter dina hundar och vad är det för raser?
Ja, då får vi börja med den äldsta av dem. Greta, om hon vore en människa skulle hon vara en halvsur gammal tant :) Hon är i alla fall en Tibetansk terrier med så där jättelång päls som jag klipper ned eftersom jag är jätte slarvig med att kamma henne. Sedan har vi pim-pim som är döpt efter hallonbåtarna. Det var det godiset som jag bjöd min man på och så sa det klick, så vi döpte henne efter det helt enkelt. En Staffordshire bullterrier. Sedan Olga som är en yorkshireterrier och Goliat som är likaså. Sist har vi Vivi den förskräcklige som är en Rysk toyterrier. Hon väger 1,3 kilo och totalt folkilsken och biter alla som kommer i hennes närhet utom oss i familjen.

Vilken serie tittar du på just nu?
House of cards

Varför valde du Nya moderaterna?
Jag gick faktiskt med i Socialdemokraterna först när jag bestämde mig för att engagera mig politiskt för ca 10 år sedan. Jag stod med på deras provvallista till fullmäktige inför valet 2006. Mina föräldrar var sossar, ja hela min släkt i princip så det låg närmast till hands. Men när jag börja läsa deras partiprogram och se vart de stod i de frågor som jag brann för kändes det inte rätt. Det kändes helt enkelt som om jag var i fel fack. Jag började därför ta kontakt med Nya moderaterna och ställa frågor till dem vart de stod i sin politik och deras nya inrikting lockade mig mer. Jag kände mig helt hemma där och gick över till dem. Sedan dess har jag känt mig hemma.

Om du inte skulle vara med i moderaterna vilket parti skulle du välja då?
Ja, det skulle nog vara Folkpartiet eller så skulle jag kanske bilda ett helt eget ;-)


Om du fick en halvtimme med en stor stjärna, vilka frågor skulle du ställa då?
Oj, svårt men jag tror att jag skulle fråga vilka saker i livet som han/hon ångrat att de inte gjort. Min man Fredrik säger alltid till mig när jag tvekar på något: Det är bättre att du ångrar något du gjort än något du inte gjort Allis. Och det brukar jag ofta tänka på...

Vilket var ditt favoritämne i skolan?
Bild. Jag gick här på denna skola faktiskt. Och min lärare Arvid ordnade så att jag fick stipendium. Kommer ihåg att jag köpte oljefärger för det. Älskade att teckna.

Har du hållit på med någon sport?
Ja, jag förr höll jag på med kampsport men fick så mycket skador så nu styrketränar jag några gånger i veckan.

Är du en stark kvinna?
Ja! Förr hade jag svårt att säga det om mig själv eftersom jag hade ganska dåligt självförtroende och självkänsla. Idag står jag med båda fötterna på jorden och tar sällan någon skit. Ser det också som om jag har en stafettpinne... Det är människor som hjälpt mig dit jag är i dag och ställt dörren på glänt. Jag vill göra detsamma för andra. Då växer man också själv.

Kallar du dig själv för feminist?
Andra kallar mig nog mer för feminist än vad jag själv gör. Skrev en gång på min blogg att jag är antifeminist för att provocera. Jag skulle nog kalla mig själv för humanist, det är en person som bryr sig om människan oavsett kön, typ. Det finns orättvisor i samhället, därför är det viktigt att jobba med jämställdhetsfrågan. 

Blev du mobbad när du var liten?
Ja, för mitt röda hår och fräknar. 

Vad gjorde de med dig?
Spottade på mig, slog mig, kastade saker, sa fula saker.

Vad gjorde skolan?
Det var inte som nu för tiden. Lärarna sa till när de såg något men det stannade vid det. Mamma jagade de som var elaka ibland och sa till dem men det hjälpte inte.

Om du inte var kommunalråd vad skulle du jobba med då?
Författare på heltid.

Vad är din favoritfärg?
Röd. Jag blir glad av den färgen!

Hur ser ditt hus ut?
Rött trähus, två våningar. På övervåningen är mitt skrivrum, min sons rum och vårt sovrum. Ute har jag en damm och en pool. Jag älskar vatten!

Vad tycker du om Sverigedemokraterna?
Jag håller inte på långa vägar med om det står för och tycker inte att de har en hållbar politik. 

Vad ska du göra om ni inte vinner valet i Karlstad?
Då hamnar vi i opposition och då får vi se.... Kanske jag får förtroendet som oppositionsråd eller något annat politiskt uppdrag. Eller kanske gör något helt annat.

Vilken är din favoritlåt just nu?
Hold you med Nina Nesbit

Kan vi få lyssna på den?
Absolut!

Hur ser du på oss när du sitter där?
Att det är fantastiskt roligt och att jag skulle vilja komma hit varje månad!

Vad handlar din bok om?
Om min uppväxt. Nu är inte min mamma i livet längre men både mamma och pappa var alkoholister och då berättar jag om hur det var. Mellan det att jag var 7 år till 16 år. Hur jag skyddade mamma och pappa och inte berättade om hur det var hemma eftersom jag var så rädd att jag skulle tvingas flytta från dem. 

Vilken fråga driver du helst?
Att alla barn ska få växa upp tryggt. Att de som inte gör det ska bli sedda.

Kan alla läsa din bok?
Nej, det tycker jag inte. Det är en hemsk bok. Det finns tyvärr inga åldersgränser på böcker som på film och tv-spel. Vilket jag tycker att det borde göra. Jag vet de unga som läst den när de gått i 6:an eller sjuan men då är det viktigt att man har någon vuxen som man kan ställa frågor till eller prata med om innehållet. Jag skulle inte vilja att ni läste den. Ni får vänta ett tag.

Vad heter den?
Det som inte syns.

Vad heter din andra bok?
Jag vet inte än. Än så länge står det Uppföljaren till det som inte syns;-)

Hur gamla är dina barn?
16 och 21 år. Jag fick barn tidigt. Hade nyss fyllt 19 år och det är alldeles för tidigt, det märkte jag när jag fick min son några år senare. 

Hur var det att jobba inom socialtjänsten?
Bra, jag saknar det ibland. Fast där fick man jobba med ett område och nu får jag jobba med flera olika områden och det trivs jag bättre med eftersom jag är ganska rastlöst. Tycker om att ha många bollar i luften.

Hur är det att bestämma över hela Karlstad?
Det gör jag inte men visst har man makt som politiker. Använder man det på rätt sätt kan man påverka saker, absolut. Men jag kan inte bestämma saker själv på det sättet. Man måste göra det tillsammans med andra hela tiden. Och det viktigaste, aldrig glömma bort att man är en länk mellan kommuninvånarna och politiken. Det är åt dem jag "jobbar".

Är du 40 år?
Ja

Varför bor du i Karlstad?
För att det är en underbar stad och jag stormtrivs. Sedan var det så att när jag var yngre kände jag att jag inte kunde lämna mamma eftersom jag var tvungen att ta hand om henne. 

Är du rik?
Ja! Men kanske inte så som ni tänker för ni tänker på pengar antar jag? Rikedom för mig är att ha två fina barn som klarat sig bra. Jag har har en underbar man och är lycklig inombords. Det är att vara rik för mig.

Vilken är din favoritmusikgrupp?
Svårt att svara på rakt av. Jag tycker om artister som är energiska och levererar. Såg en konsert med Jennifer Lopez och blev grymt imponerad men ska jag välja någon tycker jag att Avicii är riktigt bra. Svårt. Kent!

Tycker du om att läsa serier?
Njae, bara det är sjuk humor, då gillar jag det. 

Har du några fler djur?
Ja, fiskar ute i dammen men dom är inne i ett akvarium på vintern.


Läser du mycket själv?
Inte så mycket som jag skulle vilja, hinner inte men sist jag läste en bok var det Helvetet inifrån som handlar om Hells Angels.

Tecknar du fortfarande?
Nej, tyvärr. Jag har inte gjort det på många år. Känslan försvann hos mig. Tror det var samtidigt som mamma blev svårt sjuk. En dag hoppas jag att det kommer tillbaks.

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...