MASKROSBARN AV MIN TID

torsdag 10 december 2009

Dopningshärvan i Karlstad bl.a.

Än en gång har polisen och andra myndigheter gjort ett nationellt stort tillslag mot otillåtna dopingpreparat. Jag tycker det är positivt att man gjort det. Samhället ska arbeta för att stoppa tillgången på narkotika och dopningspreparat. När jag varit på mina gym har även jag misstänkt att vissa personer dopat sig. De har växt onormalt snabbt och efter en period rasat i vikt. Detta är ett problem som är mer utbrett än vad man egentligen kan ana.

http://mobil.svt.se/2.34007/1.1807227/fem_gripna_i_razzia_mot_dopning?lid=senasteNytt_364133&lpos=rubrik_1807227
http://www.nyhetsportalen.se/r5534053.html
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article6265216.ab
http://www.nwt.se/karlstad/article628131.ece

Jag tycker det är sorgligt för att denna gång verkar det vara personer inblandade som jag hade hoppats inte skulle vara det - mitt gym har pekats ut som en av aktörerna i Karlstad. Jag vill dock inte gå händelserna i förväg utan inväntar eventuella erkännanden eller domar.

Förhoppningsvis, när det gäller de involverade i hela denna dopningshärva, får de ett uppvaknande. Jag hoppas innerligt att de inser att det inte är värt det. Att de nu när de hamnat i denna situation passar på att tänka ett steg längre - att detta är fel väg att gå och att de uppriktigt ångrar sig. Alla människor kan ångra sig/ändra sig och välja rätt väg fortsättningsvis. Det handlar bara om vilja och insikt.

Det känns så onödigt och på något vis så funderar jag på vad det är som driver dem. Är det idealet och girigheten i samhället? Är det för att det i samhället blivit så fokuserat på det yttre hos män och kvinnor? Att man vill ha snabba resultat, inte har tålamodet att vänta.

Jag tror att det är tidens melodi. Bli rik nu genom snabba klipp. Bli smal nu genom mer eller mindre olagliga, farliga preparat som man egentligen inte har en aning om vad det ger för skada på kroppen. Operera dig. Få en snygg vältränad kropp utan att vänta de åren det tar naturligt. Tryck i dig de lättillgängliga preparat som finns på den outtömliga marknaden. Det är otålighet och en form av krav på direkt tillfredställelse på det mesta nu för tiden. Jag tycker det är tragiskt.

Det finns så mycket kosttillskott och lagliga preparat som hjälper till idag - det finns egentligen ingen anledning att ta genvägar. Jag har under en stor del av mitt liv alltid tränat och jag har valt att göra det rent. Det är ett val man har.

Enligt FHI:s rapport har minst 10 000 dopat sig det senaste året och det är främst män i åldern 18 – 34 år. Användningen bland kvinnor tycks vara låg, men jag tror att det främst beror på vad som anses som dopning . Kvinnor håller sig ifrån hormoner eftersom de vet att de får biverkningar (maskulinisering). Det handlar också om att man har olika mål. Män har målet att bli grova medan kvinnorna vill bli mer slimmade. Jag tror att kvinnor har minst lika mycket tendenser att ta genvägar att nå målet som män. Här tror jag dock att det handlar om att man använder läkemedel eller narkotiska preparat - det finns ett större mörkertal. Se exemplet med Carolina Gynning.

I och med att jag arbetat som Processledare i alkohol och drogfrågor under många år så vet jag att det är utbrett med användande av dopning och andra droger. MEN som jag alltid säger när jag föreläser om ämnet: ”Fokusera inte på VAD det är för preparat som man använder. Fokusera på ATT det används och VARFÖR”.

Jag skulle vilja lyfta upp det ett snäpp och sätta fokus på att det egentligen inte spelar för roll vilket preparat man stoppar i sin kropp utan det stora problemet är ATT man gör det. Att man tillför ett preparat för att man i en falsk verklighet tror att man ska må bättre...

Att man ska bli piggare
Att man ska bli lugnare
Att man ska ha mer roligt
Att man får en snyggare kropp etc.


Det blir ett kortsiktigt tänk där det psykiska och fysiska tar skada och inte ligger i balans med varandra. Man väljer att ta genvägar för att nå dit man egentligen kan nå naturligt - bara man har de rätta verktygen och ger det den tiden det behöver. Att man lyssnar på signalerna, bromsar i tid. Att man söker hjälp om man märker att man vill kliva över tröskeln – vill ta en genväg för att man inte mäktar med att vänta. http://www.dopingjouren.nu/page.asp?page=definitionerhttp://www.drogportalen.se/Vard-och-behandling/

Jag kommer mycket väl ihåg vad flera förskolelärare sagt när jag varit ute på verksamhetsbesök - Att föräldrar idag är för stressade. Det är för höga ideal i samhället som de snabbt vill uppnå. De ska göra karriär. Skaffa ny bil. Resa ett par gånger om året. De ska köpa hus. Skaffa stor plattbildstv - ha hög materiell status. Samma saker som tidigare generationer kämpat en hel livstid för att få ska man skaffa sig helst inom loppet av 5 år! På vägen dit så blir det på bekostnad av dig själv och dina barn. Man sätter det materiella - statusen framför kvalitetstiden med sina barn och sig själv.

Det är det som jag menar med att det är tidens melodi – att det blivit naturligt att ta genvägar som kostar mer eller mindre och i vissa fall sätter spår för resten av livet. Som jag skrivit i tidigare inlägg:
(...)Har man en stor summa pengar som man bestämmer sig för att köpa något värdefullt för så kan man alltid ersätta de pengarna. Med dagen är det annorlunda för den kommer aldrig åter igen. Den tiden kan man aldrig spara ihop till igen och ersätta som med pengarna man spenderat (...)

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...