MASKROSBARN AV MIN TID

torsdag 3 december 2009

Del 2: Stanna i kurvanförare och filegoister - plats nr 6-10

Med risk för att än en gång uppfattas som gnällig när tar upp ämnet om märkligt beteende i trafíken. Jag vet att detta är ett mycket känsligt ämne - men kan jag inte låta bli att ta upp det gång på gång...:-)

...och jag vet att jag ska ett steg tillbaks och tänka efter innan, men det finns dock vissa saker som kan få mig frustrerad och förundrad. Det är vissa fenomen i trafiken och jag har skrivit om det tidigare där jag gjorde en lista över vad som gör mig förundrad och smått irriterad:-). Nu har jag fyllt på med punkterna 6-8 på denna lista.

6. 10-metersavståndarna - de som stannar ungefär mellan 5-10 meter ifrån trafikljusen när de väntar på att det ska bli grönt.
Varför stannar en del människor flera meter bakom stopplinjen när de står och väntar framför rött trafikljus. Eller när de skapar en megalucka till framförliggande bil så att de som ligger längst bak riskerar att inte komma in i sidofilen och det blir stopp i trafiken.

7. Bara-jag-hinner-över-föraren - De som väntar in i det längsta på att köra/svänga när de fått grönt ljus och gör så att endast en eller två bilar hinner köra efter.
Detta fenomen slår aldrig fel vid rusningstrafik... Varför tror de att andra har all tid i världen och exempelvis inte vill skynda hem efter en lång dag på jobbet?

8. Vart-är-bilarna?-trafikljusen -Varför slår inte vissa trafikljus om automatiskt när man kommer mitt i natten/tidigt på morgonen och det inte finns en enda bil i sikte?
Är de automatiskt inställda på att göra människor irriterade månne? (Det måste förmodligen handla om slingor som inte fungerar som de ska eller som slutar fungera när just jag kommer:-)

Bara en sådan där reflektion som jag fick på väg till gymet förut i kväll:-)

1 kommentar:

Anonym sa...

hahaha du är inte ensam med dina reflektioner!

Vivian...

Vivian...