MASKROSBARN AV MIN TID

måndag 28 december 2009

Om vad jag skriver och hur jag skriver det

Vissa ämnen jag skriver om, har jag förstått genom kommentarer jag fått, berör starkt. Det jag skriver om är ämnen som jag själv mer eller mindre blir berörd eller som jag blivit påverkad av. Det är tankar och funderingar kring saker och ting som händer eller som har hänt i mitt liv. Det kan vara kring ämnen som påverkar mig i mitt arbete eller privat. Det kan vara saker jag läser om i tidningar eller fått berättat för mig. Det kan vara saker som gör mig förbannad, glad eller ledsen etc. Det kan vara saker som kommer direkt från mitt hjärta.

Jag förstår om vissa texter/inlägg som jag skrivit uppfattas som starka. De är starka för mig med...
***
"Det är inte för det ögonblick då du är drabbad som du bedriver mod utan för den långa klättringen uppåt, tillbaka till sinnesro, tillit och trygghet"
Anne Morrow Lindhberg. f. 1906

Jag tror att när det gäller vissa känsliga saker, är det svårt att skriva om dem om man inte har tillräcklig insikt och kunskap. Har man egen erfarenhet är det kanske lättare att genom ord och mening förmedla en känsla eller andemening till läsaren.

Det är inte helt enkelt att skriva om känsliga ämnen. Det är en fin balansgång mellan det man lämnar ut om sig själv och det som man indirekt också lämnar ut om andra människor, ibland om sina närstående. Beslutet är lätt att ta när det gäller en själv men det är inte lika lätt att ta om besluten innefattar andra. Vissa inlägg eller kommentarer kanske man inte kan eller ska publicera-det handlar om att man kanske måste ta ett kliv tillbaks och tänka efter innan...

...Jag försöker alltid tänka på detta.

De citat/berättelser jag använder mig av i en del av mina blogginlägg är författade av mig själv. Jag försöker skapa en känsla hos läsaren genom mina egna kunskaper och givetvis genom mina egna erfarenheter och upplevelser.
***
"Gör det du kan, med det du har, där du är"
Theodore Roosevelt (1858-1919)

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...