MASKROSBARN AV MIN TID

torsdag 24 mars 2011

Nytt! Månadens tänkvärda ord...

Eftersom jag är ett stort fan av ordspråk och citat tänkte jag införa månadens tänkvärda ord på min blogg. Det är ofta som jag själv använder det i olika sammanhang. Det finns också tillfällen när man efter olika situationer reflekterar över det som sagts eller gjorts. Jag kan då sammanfatta/sammankoppla det med ett ordspråk som ofta stämmer in på situationen som varit.
'
Jag har i tidigare inlägg skrivit om att tänkvärda ord kan ha större effekt än du tror. Det är min fasta övertygelse att det många gånger faktiskt kan skapa en eftertanke hos mottagaren. Vilket i sin tur gör att man faktiskt når fram med ett budskap bättre än om man skulle sitta och argumentera.
'
Man kan också använda det initialt i ett samtal, en föreläsning etc. för att "sätta ribban" eller visa inriktningen...
'
Ett uttryck som jag ofta använder är: "Det finns alltid två sidor av ett mynt". När det gäller tänkvärda ord finns självklart olika tolkningar- man bör nog sätta dem i relation till hur de används/har använts för att på bästa sätt kunna reflektera över dem.
'
Först ut är följande:
'
Den som pratar skit om andra när du är med - pratar ofta skit om dig när du inte är med...
'
Bubblan brister alltsom oftast inom större eller mindre "skitsnackarkulturer". Dessa ord tycker jag att man kan ha med sig om man själv blivit utsatt för skitsnack. Det är nämligen så att till slut når detta snack fram till någon/några personer i din omgivning som faktiskt tycker bra om dig, som inte tolererar sådant uppträdande eller som har fått nog och tycker det gått överstyr.
'
De talar då om det för dig. Endera i förtroende (vilket ofta handlar om konflikträdsla) eller så står de för att de framfört det till dig (vilket ger ännu bättre effekt eftersom man därmed motverkar *nånannanism). I vilket fall som helst ger detta dig eller gruppen en möjlighet att sätta stopp för denna kultur. Det ger dig också en möjlighet att konfrontera personen/personerna i fråga.
'
I båda fallen är det inte säkert att denna kultur försvinner utan i bästa fall isoleras till en mindre skara personer som egentligen inte har mer betydelse än för sig själva eftersom förtroendekapitalet skadats/försvunnit helt hos andra runtomkring dem.
'
Att konfrontera/isolera "kulturen" skickar en tydlig signal på att du med andra inte tycker det är ok vilket i sin tur förhoppningsvis också blir en tankeställare för andra.
'
Då kommer vi till andra sidan av myntet...
'
Om man själv vet med sig att man satt i system att gå omkring och prata om andra personer kanske man ska reflektera över följande frågeställningar: Vad säger mottagaren om dig i efterhand? Vad sänder det ut för signaler om dig själv när du gör på detta sätt?
***
*Uttrycket nånannanism
Uttrycket kan ha flera olika betydelser. Att det alltid finns någon annan som ska göra eller har gjort någonting. Exempelvis att man tror att någon annan tar ansvar så att man själv slipper göra det och sen så blir ingenting gjort. Eller att man istället för att säga JAG använder sig av VI eller jag har hört av andra...

1 kommentar:

Anonym sa...

Touchdown!! Jäkligt synd om de som inte fattar detta-eller inte...

Vivian...

Vivian...