MASKROSBARN AV MIN TID

fredag 1 juli 2011

Politiken semester? No way...

...det är ju ett ypperligt tillfälle att lyssna till väljare!

Så här under semestertider tar politiken oftast också ett break. Man märker det på nyheterna, debatter, synlighet och tillgänglighet. Jag kan däremot tycka att det är lite synd och egentligen borde det vara tvärtom om du frågar mig. Min erfarenhet är att det är just under semesterperioden som människor (väljare) är mer tillgängliga. Man kan ta det lite lugnare - man är mindre stressad. Människor syns mer ute och man är oftast mer öppen för diskussioner. Det är lättare att möta väljarna på sommaren där de befinner sig- eftersom jag inte förväntar mig att de ska söka upp mig.

Jag har alltid med mig ett litet anteckningblock och skriver ned vad jag får med mig under olika samtal. Skriver ofta ned citat eftersom de har en förmåga att göra det mer levande för mig.

Att möta och lyssna på väljare är bland det viktigaste som finns för mig. För utan just dessa möten har jag ingen verklighetsbaserad politik att tala om och det bygger inte upp något förtroendekapital hos väljare. Sedan gäller det också att man gör rätt saker med det man får med sig under dessa möten med människor (väljare) på olika sätt.

När verkligheten ska förvandlas till politik....


Än en gång kommer jag hänvisa till ett klockrent citat som en av mina gamla kollegor, Steve Wicks, inspirerat mit till att i tid och otid sprida vidare på olika sätt. Det är jätteviktigt att ha med sig när man håller på med förändringsarbete på olika sätt (exempelvis politik)- där andra människors synpunkter är A och O. 


Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...