MASKROSBARN AV MIN TID

måndag 1 augusti 2011

Karlstad är verkligen en underbar stad att leva och bo i!

Jag har alltid sagt att jag inte skulle ha några problem att flytta till någon annan stad eller utomlands under en period men att den fasta punkten förmodligen alltid kommer att vara Karlstad. Jag kommer nog alltid återvända hit som den sanne värmlänningen jag är!

Det faktiskt många gånger som jag tänker på hur underbar stad Karlstad verkligen är. Det som gör den mest underbar för mig, är närheten till både Klarälven och Vänern.

Jag är uppvuxen i stadsdelen Haga så för mig har det alltid varit självklart att bada i Klarälven på somrarna och visst är det är något speciellt att bada i en älv. Vi är verkligen bortskämda med att ha vatten runt och genom hela vår stad och för mig är det oerhört viktigt.

Den här sommaren sa jag att vår familj ska försöka vara hemma så mycket som möjligt och njuta av det som finns i vår egen stad. Förutom en tur till Koster har jag hållit det löftet. Det är ju faktiskt så att ibland blir man lite hemmablind.

"Man ser inte skogen för alla björkarna"...

Man ser inte det som finns i närheten utan man åker till andra ställen och upplever/njuter av saker som man egentligen har här hemma också men som man inte riktigt ger en chans. En av de saker som stod på vår "sommarlista" var att åka Karlstadsbuss´s båtbuss.

Igår kom jag och älsklingen till skott och tog en tur med båtbussen för första gången (jag vet att det var på tiden:) 
Vi åkte från Inre hamn via Lövnäs (Hammarö kommun) och ut till Jäverön. Jag kan verklien rekommendera att ta denna tur-det var riktigt mysigt att sitta tillsammans uppe på däck och bara njuta av utsikten och båtkänslan. Det tillsammans med den stora räkmackan som fanns att köpa på båten gjorde turen till en helt underbar kväll på Vänern. Jag måste faktiskt säga att det är faktiskt något speciellt att se Karlstad från sjösidan eftersom man ser sådant man kanske inte ser annars. Jag blev nostalgisk som vanligt eftersom jag ofta var ute på sjön och fiskade med min mormor och bonusmorfar i deras båt när jag var liten. Doften, kluckandet och vyerna får mig alltid att minnas tillbaks till den tiden.
Jag kan varmt rekommendera att ta båtbussen ut till endera Jäverön  eller Långholmen under en dag för att bada och njuta av naturen!

Jäverön: 900 hektar stor ö i Vänern, ligger cirka 1 mil öster om Karlstad. Ön är till största del bevuxen med barrskog men här finns även sand och klippstränder, lummiga strandskogar och ett mycket vackert levande kulturlandskap. På Jäverön finns iordningställda vandringsleder. Du kan välja att gå den korta vandringsleden på 3 kilometer som ligger i anslutning till färjeläget eller den längre leden på 17 kilometer och upptäcka många av smultronställena på ön. 

Långholmen: Vänerskärgårdens yttre del som bjuder på fina klippstränder med storslagna vyer mot den öppna horisonten. Här finns lättpromenerade stigar i både nord-sydlig och öst-västlig riktning. Ön är 170 – 400 meter i nord-sydlig riktning och knappt 1 kilometer i öst-västlig riktning. Under sommaren 2011 byggs en tillgänglighetsanpassad spång tvärs över ön från den norra till den södra stranden samt ett vindskydd på bryggan och en ny toalett. Västra Långholmen är en del av naturreservatet Värmlandsskärgården som sträcker sig från Grums i väster till Kristinehamn i öster.

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...