MASKROSBARN AV MIN TID

måndag 19 september 2011

Min son bad mig blogga om detta-det är något som alla behöver bli medvetna om!

"Men om du bara drar ett djupt andetag genom munnen och ett genom näsan, en gång är det ingen fara...Jag har gjort det själv och det är lugnt! Man blir bara skön..."

Är du så stark att du säger nej till en kompis som frågar dig om du vill pröva något liknande? 

Det gjorde ont i mig i dag när min son nedstämt berättade om en tragisk sak som hänt en kompis till en av hans vänner. Hans vän hade berättat för honom att kompisen hade "glajdat" så mycket att den till slut hamnat i koma. 

Han bad mig blogga om detta så att fler får reda på vad som kan hända om man "glajdar". Han sa att han själv aldrig skulle komma på tanken att göra det men att det finns de som pratar om det i hans omgivning...

Självklart kan jag berätta om riskerna med det och visst kan jag berätta att det faktiskt är farligt för hjärnan även om man bara drar in det en gång. Det är ju faktiskt så att det skadar hjärnan varje gång man drar in det i lungorna. Sedan blir det värre och värre skador för varje gång man gör det och till slut kan man få bestående skador för resten av sitt liv eftersom hjärnan blir så förstörd.

Man ska alltid ställa sig frågan VARFÖR man vill göra något likande. Varför vill man göra något för att få en skönare känsla? Varför vill man fly från verkligheten? Jag skulle vilja vädja till alla ungdomar som kommer i kontakt med detta: SNALLA tänk er för. Tänk på vad ni riskerar att förstöra. Tänk på att det är flera ungdomar som faktiskt hamnat i koma. Tänk på att det är flera ungdomar som fått sådana skador att de hamnat i rullstol för resten av sina liv. Av att "glajda" som de till slut blivit beroende av. 

Till alla vuxna: Vet ditt barn om vilka risker det är med att dra in gasen bara en gång?

Att "glajda" eller sniffa som vi vuxna ofta kallar det är mer och mer vanligt bland ungdomar i 13-16 års åldern. Man kanske som vuxen tror att detta är ett fenomen som kommer och går. Därmed glömmer man helt enkelt bort att ständigt tala om det. Det är viktigt att kontinuerligt prata om detta med sina barn. Att man ständigt är uppmärksam på olika tecken som tyder på att något inte står rätt till.

"Men du skulle väl aldrig komma på tanken att pröva något sådant vännen min?"

Automatiskt ställer man kanske den frågan till sina barn när det väl har hänt en sådan här fruktansvärd sak men däremellan då? 

Jag tror inte på skrämseltaktik när det gäller att förebygga att tonåringar ska testa eller använda droger i alla dess former-sådant som man blir påverkad av.

Däremot tror jag på att föräldrar/vuxna ska ha bra och öppen kontakt med barn/ungdomar så att de i tid kan se signaler på om något kanske inte står rätt till:

- Om de kanske går och funderar på saker som de mår dåligt över...
- Om de verkar ledsna över något...
- Om de börjar få lite "fel" umgänge...
- Om de börjar dra sig undan och inte längre vill umgås på samma sätt som tidigare...

Det behöver inte innebära att de börjat "glajda" eller använda andra droger MEN det kan vara ett tecken på att det är något som inte står rätt till. Det är just det som är det viktiga att vara uppmärksam på. Frågan som är därefter är HUR de tacklar det som händer dem eller det som pågår runt dem?

Börjar de vackla? Ser de att det kan vara en kul grej att pröva på? Ser de en möjlighet att fly från det som är jobbigt genom "det där" som en annan kompis berättat om? Du vet den där grejen som gör att man snabbt känner sig lycklig och nice. Genom att man bara drar ett enda andetag som "absolut inte är farligt" - "Bara man gör det på rätt sätt och inte för ofta..."

Är du så stark i sig själv att du kan säga nej om en kompis frågar om du vill testa? 

"Men om du bara drar ett andetag genom munnen och ett genom näsan en gång är det ingen fara...Jag har gjort det själv och det är lugnt! Man blir bara skön..."
Berätta för någon vuxen om du vet någon som testat detta eller håller på med det - då är du en riktig vän!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...