Här kommer andra delen i bloggserien om mobbning. Tredje delen kommer handla om vuxenmobbning, kränkande särbehandling...
Det handlar om rent förtryck, mobbning, kränkning att utöva maktlekar. Det kan handla om att vissa unga vill sätta sig själva i någon slags respekt och få status. De unga som sätter detta i system har förmodligen dålig självkänsla och mår inte helt bra av olika anledningar-de tar ut sin egen frustration och sina aggressioner på andra. (Sedan är det förmodligen inte så många men det kan faktiskt också finnas sådan som tycker om att göra andra illa - de får en slags maktberusning av att skada eller kränka andra.) Det kan också handla om att dessa lekar är en del av barn och ungas gruppdynamik - att man vill utmana varandra, att man ska vara modig, hävda sig själv. Det blir en slags tävling, spänningsutmaning där den unge inte riktigt förstår att det är fel.
Det handlar om rent förtryck, mobbning, kränkning att utöva maktlekar. Det kan handla om att vissa unga vill sätta sig själva i någon slags respekt och få status. De unga som sätter detta i system har förmodligen dålig självkänsla och mår inte helt bra av olika anledningar-de tar ut sin egen frustration och sina aggressioner på andra. (Sedan är det förmodligen inte så många men det kan faktiskt också finnas sådan som tycker om att göra andra illa - de får en slags maktberusning av att skada eller kränka andra.) Det kan också handla om att dessa lekar är en del av barn och ungas gruppdynamik - att man vill utmana varandra, att man ska vara modig, hävda sig själv. Det blir en slags tävling, spänningsutmaning där den unge inte riktigt förstår att det är fel.
"Om jag inte kan få uppmärksamhet på rätt sätt så kanske jag kan få annan uppmärksamhet och status genom tvinga fram det hos andra genom att sätta dem i respekt hos mig..."
Maktlekar är inget nytt fenomen utan det förekom även när jag var ung. Jag kommer mycket väl ihåg när vi på rasterna satt inne i klassrummet och spelade "Nasse-poker" som de då hette. Det gick ut på att de två som blev sist kvar fick spela om vem som skulle bli nazist och tortera den andre. Man fick dra varsina kort och vissa av dem symboliserade att man skulle utföra vissa saker på varandra; slå allt man orkade med knuten näve ovanpå den andres hand, gnugga knogarna mot den andres allt man orkade osv. Vår lärare visste att vi höll på med det och gjorde inget för att stoppa det.
En femtonårig pojke förklarar vad som gäller:
- Man kan inte dra sig ur. Man måste ställa upp, annars är man en bangare. Vissa lekar är dumma men jävligt roliga. Man tänker inte på hur allvarligt det är när man är inne i det.
- Man kan inte dra sig ur. Man måste ställa upp, annars är man en bangare. Vissa lekar är dumma men jävligt roliga. Man tänker inte på hur allvarligt det är när man är inne i det.
Jag är inte förvånad över att dessa lekar finns eftersom alla människor hanterar ilska, sorg, frustration, utmaningar, att hävda sig själv etc på olika sätt och när det gäller barn och unga har de kanske inte alltid med sig alla rätta "verktyg" och förstår vad som är rätt eller fel. Det kan definitivt göra det svårare om man inte har vuxna runt sig med rätt "kompass". Det kan också försvåra det om man har föräldrar som inte riktigt håller sig a´jour om vad som förekommer/kan förekomma i den unges verklighet samt har en ständig dialog kring det.
Som förälder är man inte alltid medveten om allt som sker kring ens barn men man måste dock ta ansvar och uppdatera sig kontinuerligt. Det är också därför viktigt att bl.a. sådant här lyfts upp i olika forum för då får man ofta en tankeväckare som förälder.
Jag hoppas dock att det inte stannar vid "tankeväckaren" utan att man också som förälder börjar ställa lite frågor och föra en dialog också.
Det som dock förvånar mig är att dessa lekar fortfarande förekommer i så stor utsträckning som de gör runtom på skolorna. Jag ställde en fråga om det fanns på mitt barns skola och fick nästan direkt ett svar om att det gjorde det. De hade själva inte varit med men de hade hört talas om det och gav exempel på vad det var för slags maktlek. Jag fick dock förklara vad maktlekar var och det var efter det som det framkom.
Vi vuxna har alldeles för länge blundat för dessa lekar samtidigt som vi på ett sätt kanske normaliserat dem. Dessa maktlekar har dock genom åren utvecklats till att bli mer brutala i takt med att vårt samhälle blivit hårdare, råare och vardagsvåldet bland ungdomar ökat. Vi ska inte och kan inte blunda för det mer. Maktlekar kan också vara en del av kedja som är mer brutal och uträknad än vad vi kan tro!
För att få bukt med denna problematik är det viktigt att överhuvudtaget lyfta frågan till ens egna barn och deras kompisar eller som lärare, lyfta det i grupp eller enskilt:
1. Ställ en inledande fråga om maktlekar. Förklara begreppet om eleverna inte känner till det.
- Förekommer det lekar på vår skola som kan kallas maktlekar?
Ja, Nej, Kanske Berätta!
2. Om svaret är nej: Ge exempel på någon av lekarna och säg att det finns vissa barn och unga som utsätts för detta och mår dåligt av det men inte vågar säga till.
- Förekommer det lekar på vår skola som kan kallas maktlekar?
Ja, Nej, Kanske Berätta!
2. Om svaret är nej: Ge exempel på någon av lekarna och säg att det finns vissa barn och unga som utsätts för detta och mår dåligt av det men inte vågar säga till.
Därefter måste man verkligen diskutera och värdera vad det innebär och här är det jätteviktigt att man verkligen gör det på rätt sätt och att skolan kopplar in elevhälsovården.
Jag tycker också att man kan sätta upp en tipslåda för att förebygga mobbning. Det är inte alltid alla som törs berätta om vad som händer och kan man då lägga en lapp anonymt att någon blir utsatt är det ett bra sätt att nå fram till de som utsätter eller utsätts för mobbning. Det är dock viktigt att man ständigt informerar om denna tipslåda och uppmuntrar eleverna att använda den - gör den aktiv. Uppmana eleverna att de skriver så utförligt som möjligt vad de sett eller hört och att man namnger de som är inblandade.
Sedan kan vissa tycka att en anonym tipslåda inte är bra eftersom man då får bakbundna händer att agera som personal MEN det är dock bättre än att inga signaler alls går fram och man kan då vara mer uppmärksam.
Exempel på maktlekar:
Gul bil eller Box delivery: När en gul bil kommer slår man sin kompis på armen och säger ”Gul bil” eller ”Box delivery”.
Viking eller Nåd: Två personer slår varandra. Först lekfullt och löst, sedan allt hårdare tills någon ger upp och ber om nåd.
Ryckleken: Du slänger upp handen framför ansiktet på en kille.Om han rycker till har du rätt att slå honom med knytnäven.
Safety eller Dona/Donna: Den som fiser måste snabbt ta tag i ett dörrhandtag och säga ”Safety”. Hinner någon annan före genom att säga ”Dona” eller ”Donna” får han eller hon slå den som har fisit.
Hålla andan: Den som först börjar andas igen blir slagen.
Utmaningen: Ledaren i ett kompisgäng beordrar alla att till exempel kasta sten på en dörrvakt. Om någon vägrar har de andra rätt att slå honom eller henne.
Böghög: Om en kille ramlar eller blir fälld till golvet kastar du dig på honom och skriker ”Böghög”. Andra gör likadant; han som är underst kan bli rejält klämd.
Min kuk: Din kompis frågar: ”Känner du honom?” Om du svarar ”Vem?” blir svaret ”Min kuk”, och så har han rätt att slå dig.
Bögryckleken
En kille formar tummen och pekfingret till en ring och håller handen mot höften. Om någon av de andra killarna tittar på ringen är han ”bög” och blir slagen. Men om någon hinner fram och kan stoppa sitt finger i ringen blir det i stället initiativtagaren som får stryk.
En kille formar tummen och pekfingret till en ring och håller handen mot höften. Om någon av de andra killarna tittar på ringen är han ”bög” och blir slagen. Men om någon hinner fram och kan stoppa sitt finger i ringen blir det i stället initiativtagaren som får stryk.
Ryska posten
Traditionell lek med nya, grövre val. Bland annat kan sexuell penetrering ingå. Leken kan vara uppgjord så att en speciell tjej blir utsatt, ibland av flera killar.
Traditionell lek med nya, grövre val. Bland annat kan sexuell penetrering ingå. Leken kan vara uppgjord så att en speciell tjej blir utsatt, ibland av flera killar.
Suddgummibögen: Du blir ”bögtestad” när någon gnuggar hårt med ett suddgummi på din hand mellan tummen och pekfingret tills det börjar blöda. Avbryter du eller börjar gråta är du en ”bög”.
Fönsterkross: Glasfönster slås sönder med handen eller med en sten. Den som slår sönder flest fönsterrutor vinner. Används ibland som utmaning för den som vill komma med i ett gäng.
Skola mot skola: Ledarna för två gäng från olika skolor bestämmer mötesplatsen och reglerna för en uppgörelse, till exempel om det är tillåtet med tillhyggen eller om det är knytnävarna som gäller. Fajten filmas och läggs ut på nätet.
Kurragömma med slag: Vanlig kurragömma, men den som upptäcks får flera slag på armarna.
Nadish eller Slavleken: En person utses till härskare. De andra blir härskarens slavar, och om de inte lyder och tjänar sin herre blir de slagna eller utstötta. Vissa uppdrag är oförargliga, andra förnedrande, våldsamma eller kriminella. Det är nästan alltid de med hög status som blir härskare.
Olli: Alla slår mot en vägg. Den som inte hinner, blir slagen av alla de andra under femton sekunder.
Slutligen - förekommer det några maktlekar på din skola? Vet du som förälder om det förekommer på ditt barns skola? Vad kan du göra åt det?
1 kommentar:
Hej hopp! Gillar du tatueringar, bilder, och massa mer, ta ett skutt in på min blogg!! ;)
Ha en kanondag!!
http://liinanonstop.blogg.se
/ LINA
Skicka en kommentar