MASKROSBARN AV MIN TID

lördag 22 december 2012

Mycket positiva reaktioner på min artikel som rör ett ämne som absolut behöver lyftas på nationell nivå

Stort tack för all positiv feedback på artikeln jag hade inne i Aftonbladet igår!  

Det enda som var lite synd var att de skrev att jag är kommunalråd. Jag är valt kommunalråd i kommunfullmäktige men tillträder efter årsskiftet och rätt ska vara rätt men så kan det bli ibland. Det är ju inte titeln som man ska fokusera på utan innehållet där jag skriver för barns rättigheter och att man ska göra det osynliga synligt. 

För den som kanske retar sig på det (för det finns det med all säkerhet :-) så skrev jag under med följande: Marléne Lund Kopparklint, Författare och debattör med förtroendeuppdrag för Nya moderaterna. Har nyligen utkommit med boken: Det som inte syns.

Tanken med artikeln är ju att lyfta fram denna otroligt viktiga fråga på nationell nivå och i synnerhet efter min bokdebut. Nu har jag fått ytterligare en arena väcka tankar och idéer inom. 

Vi behöver verkligen prata om hur socialtjänsten är utformad och här ska vi vara självkritiska för det finns mycket att göra på detta område. Jag talar inte om någon specifik kommun utan att det faktiskt ser olika ut från kommun till kommun. Visst finns det ofta täckning dygnet runt genom socialjourer på icke kontorstid men det vet de flesta att den har begränsade resurser. 

Vi har inte ett fullgott system när vi vet att det finns omkring 200 000 barn som lever under otrygga omständigheter i sitt hem. När vi vet att många barn och unga trillar genom våra skyddsnät..

Det är heller inte rimligt att en 6, 7, 8-åring ska behöva sitta och leta reda på vart man ska vända sig och vilket nummer man skulle kunna ringa om man vill ha råd eller hjälp när mamma och pappa är fulla och slåss med varandra. När några elever på Broby grafiska gjorde en undersökning för några år kring just detta visade det sig att barn i denna ålder inte visste vart de skulle vända sig och tyckte också det var svårt att hitta information om det.

Jag tycker det är rimligt att det ska finnas ett nummer för barn i behov av hjälp och detta ska lanseras stenhårt inom alla arenor där man möter barn och unga. Det finns många ideella krafter på detta område som gör fantastiska insatser men det behövs en nationellt nummer där man kan komma i kontakt med socialtjänsten direkt och där de kan lotsa vidare till rätt kompetens. Ungefär som när man ringer polisen på 114 14 - enkelt och man kommer alltid fram.

Vi är inte där än, tyvärr. Tills dess får vi hjälpas åt att sprida de hjälpnummer som finns!
- Kostnadsfri psykologisk hjälp
Erbjuder stöd anonymt, professionellt och kostnadsfritt. Du kan kontakta oss för egen del eller som närstående. Välj den väg som passar dig bäst, du kan ringa, skriva eller söka.

114 14 - Polisens nationella telefonnummer

Telefonnummer 114 14 är öppet för samtal från hela Sverige. Det går att ringa dygnet runt årets alla dagar. Ring 114 14 när du har ärenden till polisen som inte är akuta. Du kan till exempel ringa för att göra en polisanmälan, tipsa om brott, få upplysningar om pass- och tillståndsfrågor, få adresser och öppettider eller för att komma i kontakt med växeln eller en specifik person som arbetar inom polisen eller någon som jobbar på en särskild ort.


Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...