Enligt Nya Lidköpingstidningen minskar antalet sjöfyllerister i landet -utom på Vänern där det istället ökar. Genom att återinföra Sjöpoliser skulle man förmodligen stärka upp det förebyggande arbetet och motverka denna problematik.Givetvis tillsammans med Kustbevakningens förstärkta insatser på Vänern.
Polismyndigheten i Värmland tycker dock inte att det behövs...?
Vänern är Sveriges största insjö (Europas tredje största sjö) och är ständigt fylld med sjötrafik bl.a. fritidsbåtar. I synnerhet under semestertider, enligt Nimbus VD Magnus Andersson finns det 6000 båtar på Vänern lika många som i Göteborgstrakten.
Om inte jag minns helt fel valde man att för 10 år sedan, inom Värmlands polismyndighet (av besparingsskäl) att helt ta bort Sjöpolisen. Jag kommer mycket väl ihåg detta och att jag redan då tyckte det var befängt eftersom verkligheten såg minst lika illa ut då.
Trots tillskottet av fler poliser och påtryckningar från olika håll har man inga planer på att införa sjöpolisen i Värmland igen. Enligt Värmlands Folkblad tänker de istället låta Polisen SYD jaga sjöfyllerister på torra land. Då i närheten av småbåtshamnarna i Karlstad, Hammarö, Grums och Säffle. De ska alltså göra nykterhetskontroller till och från båtarna.
Jag kan inte låta bli att ställa mig frågan om det verkligen är vanligt att man dricker innan man kommer ut på sjön eller om det faktiskt är så att dessa lagbrytare börjar dricka när de väl är ute på sjön. Njutandes av båtlivet eller för att man kanske kliver av på någon liten ö...
Värmlandspolisens presstalesperson uttalar sig i VF - Värmlands Folkblad att det inte har varit många sjöfyllerister som åkt fast på senare år:
"– Såvitt jag kan påminna mig har vi inte haft ett enda ärende hittills i sommar och inget i fjol sommar heller. För två år sen tror jag vi hade tre, säger Tommy Lindh, presstalesman på Värmlandspolisen som själv tillhörde besättningen på polisbåten innan den försvann från Karlstad med omgivande vatten."
Jag är faktiskt lite nyfiken och skulle hellre vilja se siffror från platser där Sjöpolisen faktiskt verkar och efter den nya sjöfyllerilagen trätt i kraft. Jag vet inte om man kan tycka att det inte finns något problem när man inte har något att jämföra med.
Det finns ganska många som tillhör "båtfolket" och ser verkligheten på ett helt annat sätt än Polisen i Värmland...
Som jag tidigare sagt -Finns inte polis på plats "lyfts heller inga stenar". Då syns det heller inga brott i statistiken. Bara för att det endast åkt fast 7 sjöfyllerister på HELA Vänern under årets båtsäsong (togs av Kustbevakningen) innebär det inte att vi är förskonade från personer som rattar båten onyktert.
Det skulle också vara mycket intressant att se hur många utandningsprov som krävdes för att få fast 7 sjöfyllon och jämföra det med antalet utandningsprov som Polisen gjort på bilförare för att få fast motsvarande antal rattfyllon...
Något att fundera på kanske...
Fakta:
Sjöpolisens uppgifter är att:
Sjöpolisens uppgifter är att:
- Förebygga och ingripa mot sjöfylleri, fartöverträdelser och vårdslöshet i sjötrafiken.
- Förebygga och ingripa mot stölder av båtmotorer, båtar och andra vattenfordon.
- Utöva jakt- och fisketillsyn.
- Delta i räddningsinsatser och utreda olyckor på sjön.
- Utreda brott mot fiskerilagen.
- Precis som andra poliser ingripa mot alla brott, oavsett om de sker på land eller till sjöss.
BRÅ: Ny promillegräns för sjöfylleri
Den 1 juni 2010 skärptes reglerna för fylleri på sjön för vissa typer av båtar. Den lägre promillegränsen är nu 0,2 promille alkohol i blodet för sjöfylleri och 1,0 promille för grovt sjöfylleri, alltså samma gränser som för trafik på land.
Den 1 juni 2010 skärptes reglerna för fylleri på sjön för vissa typer av båtar. Den lägre promillegränsen är nu 0,2 promille alkohol i blodet för sjöfylleri och 1,0 promille för grovt sjöfylleri, alltså samma gränser som för trafik på land.
Många tror att de nya reglerna gäller endast för båtar som är längre än 10 meter eller snabbare än 15 knop.Så är det dock inte. Enligt Kustbevakningens Östra distrikt gäller också de gamla reglerna för sjöfylleri alltså även för mindre båtar. Ser KB eller Sjöpolisen vi en mindre båt där man kan misstänka sjöfylleri kan den stoppas och vid behov tillkallas förundersökningsledare som säkrar eventuella bevis
Hur många fritidsbåtar finns det?
Enligt Maringuiden.se finns det över 1 miljon fritidsbåtar i Sverige. Det betyder att nästan var sjätte svensk äger en båt.
Enligt Maringuiden.se finns det över 1 miljon fritidsbåtar i Sverige. Det betyder att nästan var sjätte svensk äger en båt.
- 35 % av dessa båtar är små, öppna och utrustade med en motor under 10 hk.
- 20 % är öppna småbåtar utan motor, till exempel eka, jolle, roddbåt, segeljolle, segelbräda och segelbåt utan övernattningsmöjligheter.
- 20 % av alla båtar är övernattningsbara.
- En övervägande del av båtbeståndet är motorbåtar.
- Ca 800 000 båtar är utrustade med motor.
1 kommentar:
Besök sidan www.alltom02promillepasjon.se
En lag utan legitimitet som leder till onödig ny-kriminilasering.
Den saknar belägg, Polis/Kammar och Hovrätt m.fl kritiserar lagen starkt. Den skjuter långt över målet med mera.
Skicka en kommentar