MASKROSBARN AV MIN TID

torsdag 31 maj 2012

Få saker gör mig så heligt förbannad...

...som när människor lämnar sina hundar i bilen när det är varmt ute. Nu har ytterligare en hund avlidit för att matte varit obetänksam. 

Jag har svårt att tygla mig när jag hör eller få se sådant här och jag undrar alltid hur det är ställt med personen/personerna i fråga när de lämnar sina hundar i bilen. Det är väl för i h****** ingen nyhet att hundar har svårt att reglera sin kroppstemperatur och att det inte behöver vara extremt varmt ute för att det ska bli 100 grader i en bil!?  

EXEMPEL: Om det kl.08.30 är 14 grader och skugga ute och det under en timme stiger till 18 grader (skugga) då har det hunnit bli 38 grader i bilen!

Det var inte mer än två veckor sedan när vi var på auktion och det var väl sisådär 20 grader varmt ute och sol. Trots alla varningar i media och från mun till mun fick auktionsutroparen efterlysa hundägaren till en bil där det satt en stackare: "Om ingen går ut till bilen omgående kommer vi krossa rutan!"

Det reser sig då en dam upp från publiken och ger sig till känna... 

Jag kände då att jag fick tygla mig för att inte skälla ut henne (alternativt kidnappa henne, åka till badhuset och stänga in henne i bastun fullt påklädd i några timmar). Man kan ju verkligen ifrågasätta hur hon hade tänkt när hon lämnat sin hund kvar i bilen medan hon satt på auktion i flera timmar?!
Det här är så fruktansvärt upprörande och det här är en punkt där djurskyddslagen borde stramas upp. Jag skulle ALDRIG lämna någon av mina hundar i bilen om det är minsta varmt ute för det finns egentligen ingen som helst ursäkt till varför man ska göra det. Har man ärenden att göra, lämna hunden hemma eller se till att någon är hundvakt.

End of discussion!!


Skulle jag se att ett djur eller till och med ett barn mår dåligt eller lider i en bil skulle jag inte tveka på att krascha en ruta. (Brottsbalken 24:4 ger stöd att rädda "het hund"). Självklart får man göra en bedömning om det finns tid att kontakta polisen först men är faran större och det inte finns den tiden är det inget att tveka på. 

Se bara till att du har ett vittne som också kan bekräfta faran!
Bild laddas... 
[Fotografi av: Måns Engelbrektsson]
Hämtat från: http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hund_i_varm_bil.html 

 







1 kommentar:

Zandras Nya Dagbok sa...

Usch, det är så hemskt detdär! :(

Vivian...

Vivian...