MASKROSBARN AV MIN TID

lördag 15 oktober 2011

Fortfarande på min "Vill ha"-lista....

 
Underbara Alpackor.

Vilka underbart charmiga djur! Jag har under de senaste 2 månaderna legat i en MYCKET allvarlig övertalningsprocess hemma. Jag och Konstapel Kopparklint är inte helt överens:-). Egentligen vet jag innerst inne att min käre make kan ha en poäng och att jag möjligen kommer förlora  MEN jag ger inte upp dock även om han kan tro det:)

Jag vill nämligen ha två alpackor!

Motargumentet: Vi har inte varken tid eller plats just nu för dessa underbara varelser.
Mitt argument: Åh, jodå. Det har vi visst det, säger jag. Jag vill inte riktigt se detta faktum och uppför mig som ett purket litet barn när min älskling påtalar detta.
 
Jag upptäckte "behovet" av Alpackor för ett par månader sedan när vi diskuterade huruvida jag behövde en åkbar gräsklippare till vår tomt eller inte. En väninna till mig skulle eventuellt sälja sin. Jag blev givetvis nedröstad eftersom ingen av de närvarande (inklusive min väninna) tyckte att jag hade ett behov av åkbar gräsklippare. Vår tomt är kanske inte den största:)

Nåväl, då sa i alla fall Fredrik på skoj:
"Du får väl köpa dig en Alpacka då-de äter gräset så att det blir gräsklipparfint"

Eftersom jag inte riktigt hade koll på vad en Alpacka egentligen var och vad de har för egenskaper googlade jag det givetvis. Därefter var jag hooked. Vilka underbara, behändiga och fantastiska djur. För att inte tala om deras egenskaper.

1. När de äter gräset så drar de av det på ett sätt i sidled så att det blir som klippt.
2. De gör egna "toaletter" så att det gör sina behov på ett och samma ställe.
3. De blir inte högre än vad vi själva är och väger mellan 50-80 kg
4. De är ute året om. Behöver dock lite tak och väggar om det skulle bli blåst eller regn
5. De har speciella trampdynor som gör att de inte river upp marken
6. De är intellegenta och har de en gång lärt sig en sak så sitter det
7. De har ett säreget läte och är inte högljudda (såvida de inte känner sig hotade)
8. De har hur mjuk ull som helst (som man rakar av 1 ggr/år och säljer)
9. De tycker om att bada. Vill gärna ha en lite barnpool som de kan kliva i:)
10. De är helt gudomligt söta och roliga. De kommer gärna in i huset och tar en titt eftersom de är ganska nyfikna....

Vi får se hur övertalningsprocessen faller ut. Det är faktiskt inte så att han är helt emot det - han håller med mig i allt. Det är bara det att det passar inte just nu. Kanske om ett par år...
...men jag vill INTE vänta-jag vill ha NU:)

Jag kan också rekommendera att åka och titta på dem. Jag ringde till Wermlandsalpacka som ligger strax utanför Kil. Hur trevliga människor som helst-ett mycket trevligt besök (Tack Sven med familj)!

Inga kommentarer:

Vivian...

Vivian...